Deel dit artikel:

Ubercoole retro kleuren bij Cannondale

Cannondale brengt het F-Si Hi-Mod frame uit in de retro kleuren Viper Red en Team Blue Gloss, twee legendarische kleuren uit de rijke mountainbike wedstrijdgeschiedenis van Cannondale. Jammer genoeg zijn de oplages zo beperkt dat de kans klein is dat je een dergelijk frame ooit ‘in het wild’ zal spotten.

Links de aluminium hardtail die het Cannondale Team van 1994 tot 1997 gebruikte, rechts de F3000 uit 1998.

Het F-Si Hi-Mod frame wordt gekoppeld aan een Lefty Ocho vork die in dezelfde kleur als het frame wordt gespoten. De uitvoering in Viper Red is een knipoog naar de hardtails met HeadShok voorvering waarmee Cannondales’ legendarische raceteam van 1994 tot 1997 reed. De kleur Team Blue met gele “Quad Wrap”-stickers doet dan weer denken aan de onnavolgbare CAAD3-, CAAD4- en CAAD5-framesets die gebruikt werden van 1998 tot 2002. In zijn eerste acht jaar verzamelde het Cannondale-team een ongeëvenaarde lijst met overwinningen, waaronder elf wereldtitels, zeventien overwinningen in de wereldbeker, zestien nationale kampioenschappen en twee Olympische medailles (zilver en brons). Het team behaalde ook een karrenvracht aan podiumplaatsen, waaronder 184 op wereldbekerwedstrijden, 35 in de World Cup Series, 21 op de wereldkampioenschappen en 84 op NORBA-wedstrijden. Tamelijk fabelachtig, als je dat achteraf zo bekijkt.

Moderne toptechnologie in vintage kleuren: héérlijk.

Eén van de mountainbikesterren uit de jaren negentig was de legendarische David ‘Tinker’ Juarez. “Het zijn 25 prachtige jaren geweest. Het is gaaf dat Cannondale met deze frames hulde brengt aan het verleden. Ze brengen heel wat goede herinneringen naar boven,” aldus Tinker Juarez.” Hoeveel exemplaren er van het F-Si Hi-Mod frame in retro kleuren aangeboden zullen worden, meldt Cannondale niet, al wordt er wel gemeld dat het om bijzonder kleine aantallen gaat. Een adviesprijs voor de frameset is er wel: 3.999 euro. Met andere woorden: als je er écht eentje wil, loop dan eerst langs de bank en sprint dan naar je Cannondale-dealer. (Onder de actiefoto’s van Tinker Juarez geven we nog een streepje geschiedenis over het legendarische Headshock logo.)

HeadShok, de geschiedenis van BRAD

Op een moment dat verende voorvorken in volle ontwikkeling waren en er naar hartenlust geëxperimenteerd werd, kwam Cannondale in 1992 met HeadShok op de proppen. In plaats van een verende vork met twee op en neer bewegende vorkpoten te maken, integreerde Cannondale het veersysteem in de balhoofdbuis. Met consistentere veerprestaties tot gevolg, maar tegelijk ook met een zwaardere belasting van de balhoofdlagers. Voor HeadShok werd naar aloude Amerikaanse traditie een logo ontworpen en wel dat van een aimabele man met een uitermate hoog voorhoofd. Die kreeg in 1994 zijn naam, met dank aan de film Pulp Fiction. In die film poneert Samuel L. Jackson de oneliner “Check out the big brain on Brad” en de Cannondale marketeers linkten die ‘big brain’ aan het logo. En Brad was geboren. Het zou duren tot de release van de video van Pulp Fiction toen de Cannondale-marketeers ontdekten dat de oneliner in werkellijkheid ‘Check out the big brain on Brett’ was, maar tegen dan was Brad al zo ingeburgerd als naam voor het HeadShok logo dat Cannondale er niet meer op terugkwam en Brad Brad bleef…

Gerelateerde artikels

NEW IN!

T-SHIRT

FIRE 4 YR RIDE