Met twee nieuwe mountainbikes moet het Belgische Ridley zich in 2023 haar plaats op de mountainbikemarkt opnieuw gaan veroveren. Met hardtail Probe RS en full-suspension Raft moet dat alvast mogelijk zijn.
Ridley is natuurlijk vooral bekend om zijn competitieve race- en veldritfietsen. Als sponsor van onder andere Lotto Soudal en de cyclocrossers van Pauwels Sauzen Bingoal kan Ridley mooie adelbrieven voorleggen. Maar ook in het segment van de gravelbikes met de Kanzo en met mountainbikes Ignite en Sablo, spreekt Ridley een aardig woordje mee. Competitief en presteren zijn de sleutelwoorden.
Nieuwe hardtail: Probe RS
De Probe wordt de lichtgewicht hardtail in het gamma. Het is een crosscountry-hardtail voor de prestatiegerichte rijder, ideaal voor steile beklimmingen en technische afdalingen. De Probe RS moet een wendbare en tegelijkertijd stabiele fiets worden die niet enkel snel klimt maar ook voldoende vertrouwen in de afdalingen geeft. Het frame is ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd in samenwerking met Carbon Team uit Portugal. Het gewicht van een ongelakt frame bedraagt 760 gram (maat medium).
Het frame is geschikt voor de installatie van een dropper post (31,6 millimeter) en er kunnen drie bidonhouders gemonteerd worden. Interne kabelgeleiding, flatmount remmen, een geïntegreerd balhoofd en een press fit BB92 crankstel maken het plaatje compleet.
Geometrie
De Probe RS is voorzien van Ridley’s Advanced Position Geometry (AGP). Dit betekent dat de geometrie volledig is afgestemd op het beoogde gebruik van de fiets en het terrein. In dit geval heeft Ridley de geometrie van de Probe RS zorgvuldig ontworpen voor steile, technische beklimmingen en voor een zeker rijgedrag bij hoge snelheden.
De geometrie bestaat uit een steile zitbuishoek in combinatie met een langere bovenbuis en een vlakkere balhoofdhoek. De steile zitbuishoek zorgt ervoor dat de rijder boven de trapas zit. De combinatie van de langere bovenbuis en de vlakkere balhoofdhoek resulteert in een lang front center. In combinatie met de lage BB zorgt dit ervoor dat de fiets zeer goed rijdt bij hoge snelheden, waardoor hij competenter is dan je van een XC-hardtail zou verwachten.
De Probe RS is uitgerust met een 100 millimeter veerweg vork, maar is ontworpen voor zowel 100 als 120 millimeter veerweg vorken.
De Probe RS komt in een uitvoering met een RockShox SID SL-voorvork, de Sram GX Eagle-groep en DT Swiss X1900 Spline-wielen en zal €4299 kosten. Voor €4799 heb je een Probe RS met dezelfde vork en wielen maar wel een Sram X01-groep.
Nieuwe full suspension: Raft
De Raft wordt de nieuwe allround full suspension bij Ridley. Hij is gemaakt om mee te presteren en ontwikkeld om ruw terrein te bedwingen: de Raft is snel, wendbaar en reactief, maar toch stabiel. De Raft is een zeer veelzijdige mountainbike die crosscountry combineert met trail rijden.
De Raft is gemaakt voor wedstrijden, maar kan ook gebruikt worden voor lange ritten en is zelfs geschikt voor off-road bikepacking. Met het grote aantal bevestigingspunten en de mogelijkheid om een tweede bidonhouder op de zitbuis te monteren, kan de Raft volledig worden aangepast. De Raft werd ontwikkeld met het oog op een laag gewicht. Een ongelakt frame in maat medium weegt 1750 gram, de volledige Raft TR met een XX1 AXS-afmontage zou 11,5 kilogram (maat L) wegen.
De Raft is speciaal ontworpen voor wedstrijden en lange ritten. Daarom heeft het frame verschillende bevestigingspunten voor het plaatsen van bidons en accessoires. Hierdoor kun je zonder tassen rijden of meer spullen meenemen tijdens langere ritten. De Raft heeft in totaal negen bevestigingspunten. Ook de zitbuis is voorzien van twee bevestigingspunten. Dit zorgt ervoor dat je twee bidonhouders en een gereedschapspakket/reserveband in de voorste driehoek kunt monteren. Bovenop de bovenbuis zitten nog twee bevestigingspunten.
Twee versies
Ridley brengt twee versies van de Raft uit. De Raft XC is uitgerust met 100 millimeter veerweg, wat hem tot een prestatiegerichte mountainbike maakt. Hij is licht en wendbaar en daardoor zeer geschikt voor vloeiende singletracks. Hij is ook razendsnel en is geweldig om mee te klimmen, maar is tevens zeer geschikt voor snelle afdalingen. Voor fietsers die graag meer technische trails rijden, is de Raft TR de perfecte match.
De veerweg achteraan kan worden aangepast door de slag van de achterdemper te variëren. Een 40 millimeter slag RockShox SID Deluxe-demper resulteert in 100 millimeter veerweg, terwijl een 45 millimeter slag RockShox Deluxe-demper wordt gebruikt voor 120 millimeter veerweg. Aan de voorkant is de veerweg afgestemd op een SID SL-vork met 100 millimeter veerweg of een 120 millimeter SID-vork met 35 millimeter veerpoten.
Geometrie
Net als bij de Probe RS maakt Ridley ook hier gebruik van het Advanced Position Geometry (APG), wat betekent dat de geometrie volledig is aangepast aan het beoogde gebruik van de fiets en het terrein.
Met een balbuishoek van 66,6° voor de Raft TR heb je volledige controle over de fiets tijdens het rijden van snelle, steile, technische trails. Terwijl de 67,5° balhoofdhoek van de Raft XC het rijgedrag aanscherpt voor snelle agressieve crosscountry-ritten. De Raft XC heeft een zitbuishoek van 76°, de Raft TR 75°. Door deze steilere zitbuishoek kun je je lichaam verder naar voren houden op steile beklimmingen.
De Raft XC is er in een uitvoering met Sram GX Eagle, RockShox Sid-vork, Sid Deluxe-demper en 4ZA XCD-wielen voor €4199 en een Sram X01 versie met – zoals de naam het weggeeft – de Sram X01-groep, een RockShox Sid-vork, Sid Deluxe-demper en DT Swiss X1900 Spline-wielen voor €4999.
De Trail versie – Raft TR – doet het met dezelfde specificaties maar dan met een vork en demper, geschikt voor 120 millimeter. De prijzen zijn identiek aan de XC-versie.
Zowel Probe RS als Raft kunnen volledig naar persoonlijke voorkeur geconfigureerd worden. Ridley-fans moeten wel nog even geduld uitoefenen, de nieuwe bikes worden pas in de lente van 2023 verwacht.
Meer info via www.ridley-bikes.com