Deel dit artikel:

Trek Procaliber: lichter en veelzijdiger

Na de lancering van de aluminum versie van de Procaliber, eind oktober 2023, verblijdt Trek ons nu met de carbonvariant van deze hardtailracer. In vergelijking met de alu-versie is er best wat nieuws te vertellen.

Alles over de lancering van de aluminium versie van de Procaliber lees je hier nog eens na:

Isospeed wordt Isobow

Ondertussen zijn we reeds aan de derde generatie van de Procaliber, een hardtail die meteen van bij aanvang opviel door het Isospeed-systeem, een scharniersysteem dat als het ware de zitbuis van de bovenbuis ontkoppelt. Daardoor worden schokken beter geabsorbeerd, terwijl het gevoel en de efficiëntie van een hardtail behouden blijft.

De nieuwe Procaliber doet het echter zonder de befaamde Isospeed-decoupler. Bij de Isobow lopen de staande achtervorken langs de zadelpen door tot in de bovenbuis en wordt er in de bovenbuis een open ruimte gecreëerd. Hierdoor worden trillingen van wortels, rotsen en ruw terrein beter gedempt. Dit verhoogt het comfort en bespaart energie. Het systeem is eenvoudiger en lichter. Het nieuwe frame zou hierdoor ongeveer 150 gram lichter zijn.

In het labo was het verschil tussen beide systemen minimaal. Het testteam van Trek kon daarbovenop bij blinde tests het verschil tussen Isospeed en Isobow niet opmaken. Het voordeel blijft hetzelfde: een meer vergevingsgezind systeem leidt tot minder vermoeidheid van de rijder. Smaken kunnen verschillen maar persoonlijk vinden wij die bovenbuis met die opvallende knik erin en de Isobow wel heel erg geslaagd.

Net als op de tweede generatie Supercaliber krijgt ook deze Procaliber de vlottende remklauw. Hierdoor worden de remkrachten van de flex van de seatstay gescheiden wat dan weer voor extra comfort en vertrouwen in de remprestaties zorgt.

Capabeler dan ooit

Met XC-parcoursen die elk jaar technischer worden, moeten hardtails zich aanpassen om bij te blijven. De ingenieurs van Trek hebben de Procaliber precies de updates gegeven die hij nodig heeft om vooraan mee te blijven doen.

De carbon Procaliber, krijgt net als de Supercaliber en de alu Procaliber, voortaan ook 120 millimeter veerweg, 20 millimeter meer dan voorheen. De balhoofdhoek wordt meteen met 67° een stuk vlakker (was vroeger 68,8°) terwijl de zitbuishoek van 73,8° naar 74,4°gaat. De reach neemt toe (in maat L van 450 naar 460 millimeter) terwijl de chainstays nog steeds lekker kort blijven.

Line up

Drie modellen maken de line up. De duurste versie wordt de Procaliber 9.7 AXS Gen 3 (10,58 kilogram) die voor 4499 euro de jouwe wordt. Vervolgens zijn er de 9.6 (2499 euro en 11 kilogram) en de 9.5 (1999 euro en 12,13 kilogram).

De Procaliber Carbon Gen3 is verkrijgbaar via Trek-dealers in de Benelux.

Meer info op trekbikes.com.

Gerelateerde artikels