Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Total make-over voor de Merida One-Sixty en One-Forty.

We hebben er even op moeten wachten, maar afgaande op de eerste beelden en berichten zal dat wachten meer dan beloond worden. De Merida One-Sixty en One-Forty maken de hooggespannen verwachtingen meteen waar.

De Merida One-Sixty is de full suspension met een langere veerweg, gericht op de serieuze endurorijders en/of iedereen die maximale prestaties en betrouwbaarheid nodig heeft in ruw terrein. De Merida One-Forty is dan weer eerder gericht op de hedendaagse ‘do-it-all trail-rijder’, waar een heerlijk dalen in balans moet staan met lichtgewicht klimmen. En neen, die One-Sixty en One-Forty slaat niet – of toch niet helemaal – op 160 of 140 millimeter veerweg. Sterker zelfs, je krijgt meer dan verwacht. 

De One-Sixty biedt 170 millimeter veerweg vooraan en 161 millimeter achteraan wanneer je hem in een volledige 29”-set-up rijdt. Kies je voor de gemengde mullet-modus (29” voor- en 27,5” achter) dan krijg je voor en achter 172 millimeter veerweg. De One-Forty biedt 150 millimeter veerweg vooraan en 143 millimeter achteraan. Die veerwegen worden in bedwang gehouden door het nieuwe ‘Flexstay Adjustable Size Tuned’-veersysteem.

FAST

Het Flexstay-systeem kennen we reeds van de Merida Ninety-Six crosscountry full-suspension en wordt nu dus doorgetrokken naar de bikes met meer veerweg. Het FAST (Flexstay-Adjustable-Size-Tuned) veersysteem is gebaseerd op flex in de staande achtervorken waardoor er bespaard kan worden op lagers en dus op gewicht en onderhoud.

De achterkant werd stijver en steviger gemaakt zodat je je ook niet meteen zorgen hoeft te maken over de levensduur van materiaal dat constant meebuigt. Overigens is het hele frameontwerp en ophanging gebaseerd op minimale doorbuiging tijdens het rijden. Dat zorgt dat het systeem ook mogelijk is op een aluminum frame. 

De Size Tuned uit het Fast-acroniem slaat dan weer op het feit dat de vering als het ware op maat gemaakt is. De kinematica verschilt per framemaat. Hoe groter het frame, hoe meer progressief de veerweg. Het risico om aan het eind van de veerweg te komen is bij zwaardere rijders nu eenmaal meer relevant dan bij kleinere en lichtere rijders. Maar die lichtere rijder wilt natuurlijk ook wel een actief veersysteem, liefst bij aanvang van de veerweg. Daarbovenop heeft Merida aan de anti-squat van haar platform gewerkt. In het eerste en middelste deel van de veerweg is de anti-squat een stuk hoger waardoor er minder krachtverlies is. Hoger in de veerweg – wanneer je eigenlijk toch niet echt meer trapt – neemt de anti-squat geleidelijk af. Tot slot blijft het veersysteem actief onder remmen.

Agilometer sizing

Zoals het hoort op hedendaagse trailbikes merken we ook in deze geometrietabellen van zowel One-Sixty als One-Forty een erg steile zitbuishoek en erg vlakke balhoofdhoek. De reach werd – in vergelijking met de vorige modellen – een stuk langer, de chainstays een stuk korter. In de rocker zit een flipchip waarmee je makkelijk tussen een set-up in 29” en een mullet set-up kan wisselen.

Merida gaat nog met haar ‘Agilometer sizing’ echter nog een stapje verder. Naarmate je naar een grotere framemaat gaat, is het enkel reach een wielbasis die veranderen, de rest van de waarden blijven quasi onveranderd. Merida laat je kiezen op basis van je wensen in het terrein. Wil je liever een stabiele bike of ga je voor een erg wendbare en speelse fiets? Dan kies je binnen de voor jou gepaste framematen een maatje kleiner of groter. En dankzij de dropperpost – instelbaar tussen 30 en 230 millimeter – kan je de zithoogte verder afstemmen op jouw lengte.

Carbon of aluminium

Zowel de One-Forty als de One-Sixty zijn beschikbaar met een carbon- of aluminiumframe. Beide framematerialen krijgen dezelfde geometrie, kenmerken en technologieën. Logischerwijs is het carbonframe lichter en duurder dan de aluminum tegenhanger. Alle kabels lopen doorheen de Wireport-headset heel erg mooi binnendoor. 

Handigheidjes

Maar het zijn de knappe details en handigheidjes die de frames uniek maken. Neem nu de Tube Base Plate waar je een binnenband netjes mee aan het frame bevestigt. Op de carbonmodellen is er een ingebouwde Fidlock bidonhouder, daarmee krijg je zelfs op de XS-frames een bidon van 600 milliliter gemonteerd. 

De Merida Service Port is niet enkel geschikt om eenvoudig je interne kabelgeleiding bereikbaar te maken, je kan de ruimte ook benutten om spullen in op te bergen. Achteraan is er een standaard spatbord voorzien en een wel heel erg fraaie kettinggeleider houdt de ketting netjes op zijn plaats. Je multitool vindt zijn plaats onder het zadel en in de steekas achteraan is een 4/6 millimeter inbussleuteltje verborgen.

Modellen

Zowel de One-Forty als de One-Six komen in zes verschillende afmontages en per afmontage steeds in twee verschillende kleuren. Topmodel is in beide gevallen de 10K, vervolgens komen de 8000- en 6000-modellen die voorzien zijn van een carbonframe. De drie andere modellen – 700, 500 en 400 – worden op pad gestuurd met een aluminiumframe.

Check zeker even de microsites over beide nieuwe bikes, Merida One-Forty en Merida One-Sixty.

Meer info via Merida Bikes.

Gerelateerde artikels