Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Tacx Media Day: verhuisbericht, vier nieuwe trainers en aandacht voor software

Tacx had op zijn Media Day van vorige vrijdag één en ander te vertellen. Zo bouwt het bedrijf momenteel een nieuwe fabriek in Oegstgeest, worden er voor deze winter vier nieuwe indoor trainers voorgesteld en schakelen de Nederlanders een tandje bij op vlak van software voor de indoor trainingstoestellen.

First things first: Tacx gaat verhuizen. Het familiebedrijf zit op zijn huidige locatie aan de Rijksstraatweg in de kustgemeente Wassenaar simpelweg te krap behuisd omdat in de voorbije decennia het aanbod en de productie alsmaar uitbreidden. Dat zorgt op piekmomenten in de productie voor te weinig ruimte op de werkvloer. In Oegstgeest begon Tacx twee weken geleden met de bouw van een compleet nieuw complex voor productie, opslag en kantoren. In totaal 14.000 vierkante meter bebouwde oppervlakte, ruim het dubbele van wat Tacx in Wassenaar ter beschikking heeft. Doel is om de volledige verhuis tegen eind 2019 rond te hebben. Vlak aan de snelweg en met ruim vijftig parkeerplaatsen voor de deur moet de nieuwe hoofdzetel van Tacx ook vlotter bereikbaar zijn voor personeel, klanten en leveranciers. Bij Tacx werken momenteel 170 mensen waarvan 120 in de productie en vijftig in de kantoren.

Op piekmomenten is het in de productie en in het magazijn allemaal een beetje te krap in Wassenaar, zoals we tijdens de Tacx Media Day zelf konden vaststellen.

Indoor het hele jaar door

Voor de winter van 2018-2019 presenteert Tacx vier nieuwe indoor trainers, al beseft PR-verantwoordelijke Marije De Gruijter dat het seizoen steeds minder een rol speelt voor wie indoor traint. “Vroeger was indoor trainen een pure winterbezigheid. Er werd enkel indoor getraind als het buiten te slecht weer was om te fietsen. Dat is nu helemaal anders. Met de komst van virtual reality, het betere fietsgevoel en met de wens effectiever te trainen is indoor trainen een aangename bezigheid geworden zodat mensen ’s zomers ook op de indoor trainer fietsen.” Nieuw voor deze winter zijn de Tacx FLUX S en de FLUX 2, de NEO2 en de NEO Bike.

Links de FLUX S, rechts de FLUX 2. Identiek qua behuizing, maar met andere kleuren, ander binnenwerk en een prijsverschil van tweehonderd euro.

FLUX S en FLUX 2

De FLUX S en de FLUX 2 zijn de opvolgers van de Tacx FLUX en ze delen allebei hetzelfde frame. De opbouw van de direct drive trainers werd een tikkeltje aangepast want bij de FLUX van de eerste generatie schuurde het onderste deraileurwiel van derailleurs met een lange kooi al eens tegen het frame van de indoor trainer aan. Met een nieuw en slanker ontworpen frame is dat probleem bij de FLUX S en de FLUX 2 van de baan. De FLUX S (te herkennen aan de grijze onderkant van het frame) is met een verkoopprijs van 599 euro de goedkoopste direct drive indoor trainer van het moment. De S werd binnenin aangepast in functie van minder geluid en minder trillingen. De weerstandsunit bleef ongewijzigd zodat hij nog altijd tot 1.500 Watt kan afremmen waarmee je hellingen tot 10% kunt simuleren. Met de scherpe prijsstelling gelooft Tacx dat de FLUX S in staat moet zijn om veel mensen van een ‘wheel-on trainer’ te laten overstappen naar een direct drive trainer. Ter vergelijking: de duurste wheel-on smarttrainer van Tacx is de BUSHIDO en die kost slechts veertig euro minder dan de FLUX S. De FLUX 2 is een compleet nieuwe trainer met een volledig nieuw binnenwerk. Je herkent deze versie van de FLUX aan zijn lichtblauwe letters en onderkant. Het vliegwiel werd verzwaard in functie van meer remkracht en is voortaan van koper gemaakt wat de precisie van de trainer ten goede komt. De FLUX 2 kan met zijn 2.000 Watt sterke rem hellingen tot 16% simuleren en start wat vloeiender op dan de FLUX S. De FLUX 2 kost 799 euro en zal vanaf eind november te koop zijn.

Links de BUSHIDO S ‘wheel-on trainer’, rects de FLUX S direct drive trainer.

NEO 2

Tacx gunde ook zijn vlaggenschip in het segment van de direct drive trainers een update zodat de NEO vervangen werd door de NEO 2. Deze is nu al beperkt leverbaar in Europa, de rest van de wereld moet tot half december geduld hebben. Tacx paste de elektronica aan om klaar te zijn voor toekomstige evoluties en ‘third parties software’ en om ook roadfeel te kunnen aanbieden. Het fietsgevoel bleef identiek aan dat op de eerste versie van de NEO, maar de trainer werd wel stiller. Het frame laat wat laterale beweging van de fiets toe zodat je fietsframe minder belast wordt. Super handig is dat de trainer nooit gekallibreerd moet worden en dat er vanaf nu ook een cadansmeter in verwerkt zit. Links in de behuizing van de trainer zit een chip die de passage van je voet detecteert/registreert. En aangezien de trainer weet wanneer het linker pedaal naar beneden gaat, kan de software ook perfect berekenen waar in de omwenteling het andere pedaal zich op dat moment bevindt. Dat alles leidt ertoe dat je de efficiëntje van je pedaaltred kunt analyseren en ook de verhouding ziet van je vermogen links/rechts. Het vermogen dat je links en rechts levert in absolute cijfers is nog niet beschikbaar, maar die functie komt er ongetwijfeld in een volgende update aan. Wie zijn NEO 2 al eens meeneemt om op locatie te trainen (de NEO 2 kan ook zonder netstroom functioneren) kan dat voortaan in stijl doen want Tacx ontwikkelde voor de direct drive trainer een trolley. Die kost wel wat (199 euro om precies te zijn), maar in de trolley zit de NEO 2 goed beschermd tussen een aantal schuimrubber blokken.

Wil je samen met Puck Moonen indoor trainen, dan pak je toch gewoon je NEO 2 in de nieuwe Neo Trolley?

Neo Bike

De NEO 2 kost 1.299 euro, al moet je er rekening mee houden dat je nog altijd een fiets in de direct drive trainer moet monteren. Ben je een die-hard indoor sporter, dan is de NEO Bike een interessantere optie. Want die kost weliswaar een flinke hap meer (2.599 euro totaalprijs), maar je hoeft er geen fiets meer op te monteren. Je kan dus meteen aan de slag én je fiets wordt bij de indoor training niet langer belast. Op de NEO Bike kan je je positie op je racefiets haarfijn kopiëren met de instelbare zadelpen, stuurpen en stuur. In de traparmen zitten omkeerbare bussen waarin de pedalen worden gemonteerd zodat cranklengtes van 170, 172,5 en 175 mm mogelijk zijn. Heel interessant is dat je op de NEO Bike ook de versnellingen van je fiets kunt kopiëren. In de Tacx App kan je ingeven met wat voor kettingbladen je rijdt (50/34, 52/36, 53/39 of eender welke combinatie die je zelf hebt gecreëerd, je kan indoor zelfs nog op een ‘virtuele triple’ rijden!) en welke cassette je gemonteerd hebt. Tijdens het fietsen op de NEO Bike kan je met een soort van Sram Red eTap paddels lichter en zwaarder schakelen, in een afdaling kan je zelfs afremmen. Links en rechts op het stuur zit een ventilator die je aan je hartslag of aan je snelheid kunt koppelen of vanaf de Tacx App handmatig bedient. Wil je de ventilatoren niet gebruiken, dan kan je ze van de fiets nemen. Voorop het stuur vind je een tafeltje waar je een telefoon of tablet kunt installeren, aan de onderkant van het tafeltje zitten twee USB-poorten om de elektronische apparatuur op te laden. Dat kan ook als je de NEO Bike zonder netstroom gebruikt (net zoals bij de NEO 2 moet je de NEO Bike enkel op het stroomnet aansluiten als je ook de downhill-functie wil gebruiken) want dan benut de NEO Bike de stroom die jij bij mekaar aan het trappen bent om de elektronische toestellen op te laden. De NEO Bike weegt 45 kilogram, maar staat wel op wieltjes om het toestel gemakkelijker te kunnen verplaatsen. Op het stuur liet Tacx voldoende ruimte vrij om een clip-on tijdritbeugel te monteren.

De NEO Bike is volledig instelbaar en ook de cockpit pas je naar eigen wens aan: met of zonder ventilatoren.

Verbeterde software

De voorbije jaren investeerde Tacx fors in de ontwikkeling van nieuwe trainers, nu schakelen de Nederlanders een tandje bij op vlak van software. De Training App werkt op tablet en telefoon, zowel in portrait als landscape modus. Je krijgt drie GPS-routes om alles eens gratis te proberen, wil je meer dan geeft een basisabonnement van 9,99 euro per maand (100 euro per jaar) je toegang tot 150 films die je alleen of met anderen kunt nafietsen. Voor 13,99 euro per maand zijn de films ook in een hogere resolutie beschikbaar, al zal je die high-res video’s enkel nodig hebben als je ze op heel grote schermen projecteert. Laad je een eigen GPX bestand op in de Tacx-cloud, dan kan je die route nadien binnen nafietsen. Fiets je zo’n rit indoor, dan wordt hij op Strava als een virtuele rit getoond en kan je dus geen KOM scoren. Op een kaart kan je alle live-video’s van Tacx zien en je krijgt ook een zicht op welke fietsers waar al aan het rijden zijn zodat je bij hen kunt aansluiten. Chatten met andere fietsers in de virtuele wereld kan (nog) niet.

Alle info over de Tacx producten op de site van Tacx.