Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

SRAM presenteert Red eTap HRD

Groepset die hydraulisch remmen met elektronisch schakelen combineert.

De vooruitgang kan niet stil staan. Logisch dus dat Sram zijn hydraulische remmen heeft verbeterd voor 2017 en dat ze voortaan gematcht kunnen worden met Srams elektronische schakelgroep Red eTap. Die combinatie levert Sram Red eTap HRD op, waarbij HRD staat voor Hydraulic Road Disc. Schijfremmen die hydraulisch bediend worden terwijl er elektronisch geschakeld kan worden, en ook nog eens draadloos. Veel ‘high-tech’er’ kun je het niet hebben.

Het nieuwe aan de HRD-set-up is dat Sram Contact Point Adjustment toepast: het punt van aangrijping van de remblokjes op de schijf is instelbaar. Met andere woorden: je kunt naar eigen voorkeur tunen hoe snel de blokjes remkracht moeten leveren, bij lichte inknijping van de remhendel of pas bij meer slag. Het is voor het eerst dat dit mogelijk is bij Sram HRD hydraulische remmen.

Dat is nog iets anders dan Reach Adjust, die ook bij de hendels is ingebouwd. Reach Adjust betekent dat de uitgangsstand van de hendels dichter of verder af van het stuur kan worden ingesteld. Voor kleine handen moeten ze liever dichtbij staan, grote handen willen een groter ‘bereik’, maar in beide gevallen zou je met slechts één vinger hoeven te bedienen, aldus Sram.

Sram maakte ook het ontluchtingsproces van de hydrauliek eenvoudiger. Een zogenaamde Stealth-a-Majig remkabel-fitting in combinatie met een vernieuwde kabelaansluiting maken ‘bleeden’ gemakkelijker.

Verder werd de warmteafvoer van de nieuwe HydroHC remmen ten opzichte van de bestaande HydroR remmen verbeterd door een grotere ‘pad-pocket’, de opening in de remklauw waar de blokjes in zitten.

Veel nieuwe functionaliteit dus bij de eTap HRD groep, een mooi design ook, en een bijpassende prijs: € 2.840,- (shifters, remmen, crankset, cassette, ketting en hardware). (RVS)

 

 

Gerelateerde artikels