Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

SR Road Series: de ergonomische racezadels van Ergon

Op zoek naar een hoogwaardig racezadel voor gebruik in bijvoorbeeld competitie? Ergon heeft met de zadels uit zijn SR Road Series wellicht iets geschikts in huis. Er zijn specifieke modellen voor mannen en vrouwen ontwikkeld (in de maten S/M en M/L).

SR Pro heren

De SR Pro Men is de lijn voor mannen. Het zadel biedt meer comfort op de racefiets. De vorm en het reliefkanaal, de naam van de zadelsleuf, zijn zodanig ontworpen dat het zadel beter past bij de mannelijke anatomie in een diepe, naar voren gerichte rijpositie.

Het reliefkanaal midden op het zadel verlaagt de druk op het perineum. Het kanaal wordt lager richting de achterkant van het zadel en mondt dan uit in een opening. Ergon heeft niet voor een complete opening gekozen, omdat dit voorkomt dat er extra krachten op de zadelschaal vrijkomen.

Het zadel heeft een soort Y-vorm. Deze is bewust gekozen, omdat mannen met hun zitbotten meer op de achterzijde van het zadel rusten. Daar is het zadel dus breder dan vooraan. Het zadeloppervlak is grotendeels vlak. Dit haalt meer druk op de zitbotten weg.

Ergon heeft gekozen voor toepassing van pads met het innovatieve OrthoCell-materiaal. Deze pads hebben een extra sterke rebound. Je kunt ze voelen. Als je erin drukt met je vinger en dan weer loslaat, gaat de vulling weer terug naar zijn oude positie. Het idee hierachter is dat OrthoCell de druk juist verdeelt. OrthoCell is lichter en bovendien duurzaam en gaat dus langer mee dan gel. Voor de rest van de vulling is gebruik gemaakt van orthopedisch AirCell Foam. Dat is lichter materiaal dat op plaatsen zit waar demping minder noodzakelijk is.

De schaal is vervaardigd uit carbon composiet, wat zorgt voor een stijf geheel. De zadelrails zijn dan weer van TiNox. Dat is een mix van roestvrijstaal en titanium. Die maakt het geheel lichter dan wanneer er enkel titanium zou zijn toegepast.

SR Pro dames

De SR Pro Women is dan weer gericht op vrouwen. Diverse technologieën die we ook bij het mannenzadel zien, zitten ook op en in dit product. Zo is de schaal eveneens van carbon composiet en zijn de pads vervaardigd uit hetzelfde materiaal: een combinatie van OrthoCell en AirCell.

In de vrouwelijke anatomie ligt het gemiddelde van de pubic symphysis (frontkraakbeen dat de twee helften van het bekken verbindt) een kwart lager dan in het mannelijk bekken. Daarnaast is de hoek van de pubische botten breder. Bovendien is de mobiliteit hoger bij vrouwen, dus in het zadel schuift het bekken vaak verder naar voren. Dit kan hoge druk in het geslachtsgebied veroorzaken. Het middelste relief, dat ver naar voren is geplaatst, evenals de bredere zadelflanken (V-vormig), helpen de druk over de benige structuren van de zithoek te verdelen. Relief inlays in het zadel en genitale zone maken dit zadel anders dan andere racezadels voor vrouwen.