Deel dit artikel:

Specialized verwent de mountainbikers met nieuwe Epic en Epic Evo

Een maand geleden lanceerde Specialized nog zijn nieuwe Diverge gravelbike, maar nu worden de mountainbikers op hun wenken bediend. De nieuwe Epic en Epic Evo crosscountry mountainbikes rollen vanaf vandaag naar buiten bij de Specialized-dealers.

De obsessie die ze in Morgan Hill hebben voor snelheid, heeft geleid tot de geboorte van de nieuwe ,volledig geveerde Epic en Epic Evo mountainbikes. De aandacht ging bij beide types uit naar een nog efficiëntere krachtoverbrenging, lichter gewicht en een snedig, direct rijgedrag. Daarom werd de geometrie een stuk progressiever, werd het frame volledig herbekeken én kreeg ook het veer- en dempingssysteem van zowel de Epic als de Epic Evo en flinke opfrisbeurt. Het verschil tussen beide types crossountry mountainbikes? De Epic is specifiek ontworpen met het oog op wedstrijdrijders die keer op keer de limieten opzoeken, terwijl de Evo er is voor stervelingen die net iets minder competitief ingesteld zijn.

Vernieuwde ‘Brain’-technologie op de Epic

Kenmerkend voor de Specialized Epic is de ‘Brain’-technologie in het veersysteem: een module links achteraan de achtervork (Specialized noemt dat de ‘inertia valve’) die ervoor zorgt dat de vering weet of ze met een opwaarste, dan wel een neerwaartse impact te maken heeft. Rij je over een boomwortel en wordt het wiel omhoog gedrukt, dan opent het ventiel zich en wordt de achtervering actief. Loop je evenwel eens flink op de trappers en oefen je dus neerwaartse druk uit op de fiets, dan blijft de vering star. Je hoeft dus niet zelf met een lockout aan de slag te gaan: het ‘denkwerk’ wordt voor jou gedaan zodat jij je kan focussen op het afzien. De ‘Brain’-technologie is op deze nieuwe generatie Epic dus niet enkel gebleven, maar nog verder verbeterd, waardoor de overgang tussen veren en niet veren nog een stuk subtieler is geworden. Bedoeling van het systeem, met 100 mm veerweg, is om de stijfheid en efficiëntie van een hardtail mountainbike ook op een fully te benaderen. En daar zijn de productontwikkelaars, althans volgens Specialized zelf, nu helemaal in geslaagd.

Ook de Sid SL Ultimate Brain-voorvork werd onder handen genomen, met betere prestaties over kleine, kort op elkaar volgende hobbels als gevolg. De vork is ook een stuk lichter en stijver geworden. Er is trouwens twee jaar onderhoud van het ‘Brain’-systeem inbegrepen in de prijs en het veersysteem moet minder vaak op onderhoud: na 125 uur in het veld, is je vering rijp voor een servicebeurt, de demper kan tot 250 uur mee.

Elk grammetje telt

Voor wedstrijdrijders telt elke gram en dus maakte Specialized er opnieuw een erezaak van om het frame zo licht mogelijk te bouwen. De S-Works Epic frameset werd in vergelijking met zijn voorganger zo’n 100 gram lichter en ook de link tussen de staande achtervork en de zitbuis, is van carbon. Dat scheelt toch een slok op de borrel. Voorts is de achtertrein ook 15% stijver geworden dan de vorige generatie Epic, door de carbon lay-up daar anders aan te pakken. Uiteraard werd ook aan de buisvormen flink geschaafd.

Naast de carbon lay-up, werd ook de geometrie van het frame nog eens tegen het licht gehouden. Bedoeling was om de berijder ook tegen hoge snelheid voldoende vertrouwen te bieden. Om de Epic stabiel en toch reactief te laten sturen, maakte Specialized de balhoofdhoek een stukje luier, ging de trapas enkele millimeters naar beneden, werd het bereik langer en de liggende achtervork korter. Daardoor is de tractie van het achterwiel op heel steile stroken een stukje verbeterd en biedt de voortrein meer zekerheid in het bochtenwerk.

Epic Evo: voor avonturiers die vooruit willen met de geit

Net als bij de ‘gewone’ Epic is snelheid het sleutelwoord geweest bij het ontwerpen van de nieuwe Epic Evo, al liggen de accenten toch ietwat anders. Zo is ook comfort tijdens langere ritten hier van groot belang. Het meest opvallende verschil is dat bij de Evo de ‘Brain’-module op de achtervork ontbreekt. Je beschikt op deze full suspension mountainbike over 120 mm veerweg vooraan en 110 mm achteraan. Ook hier herbekeek men de makelij van het frame met het oog op minder gewicht en meer stijfheid én kreeg de geometrie een progressieve update.

Voor de topmodellen, de Epic S-Works en de Epic Evo S-Works, betaal je 11.599 euro bij je Specialized-dealer. De Epic Comp en de Epic Evo Comp zijn de meest budgetvriendelijke opties en gaan voor respectievelijk 4299 en 4499 euro over de toonbank.

Meer info, modellen en prijzen vind je op de website van Specialized.

NEW IN!

T-SHIRT

FIRE 4 YR RIDE