Deel dit artikel:

Specialized stopt met inclusief dameskledingmerk Machines For Freedom

Machines For Freedom is er niet meer. Het merk voor fietsende vrouwen, dat ook in de Benelux leverde, bood kleding in alle vormen en maten.

In een aankondiging op het Instagram-acccount van Machines For Freedom maakte oprichter Jenn Kriske het nieuws bekend: “Het is met pijn in het hart dat ik deze aankondiging doe. Na acht ongelooflijke jaren is de moeilijke beslissing genomen om het merk Machines For Freedom stop te zetten.”

Passende kleding

Het merk werd in 2014 opgericht door Kriske, nadat ze moeite had ondervonden om goed passende fietskleding op de markt te vinden. Kriske, voorvechter van meer inclusiviteit binnen en buiten het wielrennen, zocht enkele jaren naar een partner om het merk te helpen groeien voordat ze een deal sloot met Specialized (in 2018). Het merk bleef nadien opereren onder haar eigen naam en vanuit Los Angeles, de stad waar het werd opgericht.

“Onze invloed in de industrie is onmiskenbaar, en ons toonaangevende pasvormproces heeft het spel veranderd voor vrouwelijke fietsers, ongeacht hun lichaamsvormen en -maten. Het merk zal niet meer bestaan, maar de gemeenschap – en wat we samen hebben opgebouwd – wel. Wat we hebben opgebouwd is groter dan welk merk of bedrijf dan ook, en ik ben eeuwig dankbaar dat ik er deel van uitmaakte”, liet Kriske weten.

Dankbaar

Over de exacte reden van de stop is niets tot weinig bekend. Specialized heeft in de Amerikaanse media wel laten weten ‘dankbaar te zijn voor hetgeen Machines For Freedom heeft gedaan en betekend en voor de manier waarop het merk inspireerde om opnieuw na te denken hoe we vrouwelijke fietsers van dienst kunnen zijn’. Ook vanuit de Benelux wisten klanten de weg naar de webshop te vinden.

Meer veranderingen

De ontmanteling van Machines For Freedom is niet de enige verandering bij Specialized. Recentelijk werd bekend dat Specialized de samenwerking stopzet met diverse bekende ambassadeurs. Ook heeft het bedrijf onlangs aangekondigd afscheid te zullen nemen van 8 procent van haar medewerkers wereldwijd, ook in Europa zijn de gevolgen van dat besluit merkbaar.

NEW IN!

T-SHIRT

FIRE 4 YR RIDE