Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Specialized stelt zowel nieuwe Evade als Prevail voor

De onderverdeling in het Specialized-gamma is duidelijk: de Prevail is licht en luchtig, terwijl de Evade vooral snel is. Die eerste is nu nog luchtiger, maar ook de tweede laat je minder zweten dan voorheen. Daarnaast komt er eveneens een nieuwe tijdrithelm.

S-Works Evade 3

Om tot de nieuwe helmen te komen maakte Specialized gebruik van alle mogelijke middelen: ontwerpsoftware, FEA (eindige-elementenanalyse), CFD (simulatie van de numerieke stromingsleer), testlabo’s op verschillende continenten en uiteraard feedback van de profrenners. Uiteraard gebeurde het finale testwerk in Specializeds eigen windtunnel, de zogenoemde Win Tunnel.

De S-Works Evade was al heel snel, maar versie 3 is daarnaast nu ook beter verkoelend, waardoor hij in meer omstandigheden kan worden gebruikt. De aerodynamische prestaties werden behouden, maar de ventilatie werd met 10% verbeterd. Dat komt voornamelijk door de ‘diffuser’ achteraan die de luchtweerstand vermindert in combinatie met de grotere luchtinlaten. Bovendien maakt Specialized gebruik van de best ventilerende optie die MIPS aanbiedt, namelijk MIPS Air Node.

De schaal uit polycarbonaat bedekt nu nog beter het schuim, waardoor de helm langer mooi blijft en langer meegaat. Het schuim bestaat uit twee dichtheden om sterker te zijn waar nodig. De riempjes zijn nog soepeler en dunner geworden, terwijl de Tri-Fix-verdeler rond de oren deze keer wél aanpasmogelijkheden biedt. Dat was zowat de enige ergernis die je bij de vorige S-Works-helmen hoorde. De helm weegt 260 (S), 270 (M) of 300 g (L).

S-Works Prevail 3

De Prevail 3 bouwt duidelijk voort op de Prevail Vent, want we zien opnieuw de dunne kabels van aramide, wat Specialized de Air Cage noemt. Bij een impact werken die kabels als een soort ophangingsbrug om de krachten te verdelen over de hele helm. Dankzij dit systeem konden de ‘dammen’ die werden opgeworpen door schuim, geëlimineerd worden, waardoor nog grotere kanalen ontstonden om warme lucht af te voeren. Het ventilatie-oppervlak vergrootte zo met maar liefst 24,5% ten opzichte van de Prevail II Vent.

Voorts zien we opnieuw de beter beschermende schaal, MIPS Air Node, de riempjes en Tri-Fix. De helmen zijn klaar voor het ANGI-waarschuwingssysteem dat je omgeving kan waarschuwen bij een val. Hij weegt 250 (S), 260 (M) of 300 g (L). We hebben de Prevail 3 in test en laten je snel ons oordeel weten.

Zowel de S-Works Prevail 3 als Evade 3 krijgen het maximum van vijf sterren in de Virginia Tech Helmet Rating, dat onafhankelijk de bescherming van helmen meet. Beide helmen moeten 330 euro kosten.

S-Works TT 5

De S-Works TT 5 is dan weer de tijdrithelm die werd getest door Remco Evenepoel en Kasper Asgreen. De achterkant zit nu dichter bij de schouders van de renner, zodat er minder turbulentie ontstaat. Dat zou zo’n 26 seconden schelen op een 40 km lange tijdrit van Remco.

De ‘hoofdsok’ maakt integraal deel uit van de helm en zorgt ervoor dat de helm optimaal op het hoofd blijft staan, terwijl het de krachten van een val kan verdelen. Ook hier zien we MIPS Air Node. Je krijgt er een vizier bij dat geen vervorming in je gezichtsveld creëert. Het heeft een hydrofobe en anti-aandampende coating.

Gerelateerde artikels