Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Specialized legt de lat weer hoger

Geheel vernieuwde Ruby en Roubaix modellen voorgesteld.

‘Smoother is faster’ is de slogan die de vernieuwde fietsen Ruby (voor dames) en Roubaix (min of meer de eerste moderne kasseienfiets op de markt en daarmee trendsetter) kracht moet bijzetten. De gedachte erachter is dat hoe soepeler jij en je fiets een ritje afleggen, hoe langer je het kunt volhouden. Of, als de rijtijd gelijk blijft: hoe fitter je na afloop bent.

Specialized breekt naar eigen zeggen met de overtuiging dat comfort (ofwel souplesse) de snelheid negatief beïnvloedt. Anders gesteld: dat er ofwel snelle fietsen bestaan ofwel comfortabele fietsen.

Wie soepeler kan rijden, kan sneller rijden, zo zou zijn gebleken uit testen die Specialized uitvoerde. De fabrikant zoekt het daartoe in de verticale flexibiliteit van een frame. Hoe hoger die is, hoe soepeler je rijdt, en hoe sneller je uiteindelijk ook rijdt.

Klinkt mooi, maar we weten ook dat Amerikanen erfelijk belast zijn met marketing: ze weten hun boodschap te verpakken als geen ander. Ons nuchtere zelf vertrouwt er niet zomaar op dat hier het warm water opnieuw uitgevonden is, want feitelijk gezien trap je een open deur in met de vaststelling dat ‘het verminderen van de vermoeidheid een belangrijke factor is bij snelheid’. 

Ons nuchtere zelf gaat dus op zoek naar zaken die wél het verschil (moeten) maken en noteert al direct enkele opvallende feiten wat het frame betreft. Specialized zou Specialized ook niet zijn als het anders was geweest. Verdwenen in de nieuwe frames zijn de Zertz-elastomeren die voor- en achtervork demping meegaven. Ze waren aanwezig vanaf de allereerste Roubaix, en vingen microvibraties op. Hun aftocht zal de liefhebbers van een strakke opmaak geen tranen bezorgen, maar ook de fans van veel comfort hoeven niet te wanhopen met het gemis van de trillingsdempers: in de plaats ervan hebben Roubaix en Ruby nu een Future Shock, een minivering met een veerweg van 2 cm, die geplaatst is boven het balhoofd en die het stuur in staat stelt om ‘in te veren’. De wielbasis verandert dus niet onder invloed van de veerbeweging (in tegenstelling tot bij ‘conventionele’ veersystemen waarbij dat wel het geval is) en de fiets blijft dus zijn volgens Specialized nauwkeurige stuureigenschappen behouden.

Behalve de Future Shock ‘voorvering’ is er ook de Drop Clamp, een laag geplaatste zadelpenklem die 20 graden achterwaartse flexibiliteit geeft. De zadelpen zelf is dan weer de oude bekende Cobble Gobl-R, die bewezen veerkracht in zich heeft. Een heleboel zelfs.

Met de comfortcapaciteiten van de Roubaix en Ruby 2017 moet het dus wel snor zitten, en van een extra uitdaginkje zijn de mannen uit Morgan Hill ook niet vies. Om kort te gaan: de Roubaix/Ruby is ook nog het lichtste productieframe ooit dat Specialized fabriceerde. Hoe licht, dat vermeld het persbericht niet (omdat je dan gaat vergelijken met de concurrentie, en die presteert nóg lichter), maar niettemin is dat lichtgewicht natuurlijk een geweldige troef voor de Roubaix/Ruby. De fiets wordt er immers meer allround van, want ook een berg hier of daar kan hij/zij nu vlotter verteren.

Ten slotte is er de Rider-First Engineering filosofie van Specialized. Waar voorheen een kleinere framemaat een ander rijgevoel opleverde (vanwege de hogere intrinsieke stijfheid) dan een grote maat (die wat wiebeliger is over het algemeen) creëerde Specialized nu een range van frames die allemaal hetzelfde rijgevoel opleveren.

De optimale balans van stijfheid, gewicht en responsiviteit, dat is de nieuwe Roubaix/Ruby. (RVS)