Rechtstreeks uit het persbericht: “De Levo verandert je in een fietsende cyborg. Tot 111 Nm koppel en 720W vermogen versterken je sterfelijke spieren, waardoor je Super Power en Super Speed krijgt die ruimte en tijd naar je hand zetten. Dit alles wordt geleid door een frame met 150 millimeter futuristische vering en een verfijnde geometrie, waardoor je Super Control hebt terwijl je met ongekende nelheid over extreem terrein rijdt. Met een Super Natural vermogensafgifte voor Super Traction om beklimmingen te bedwingen waar anderen wegslippen. En terwijl jij een toonbeeld van menselijk uithoudingsvermogen bent, ben jij eerder moe dan de fiets dankzij het Super Range van de Turbo Levo 4. Nadat je bent afgestapt, keer je terug naar je aardse zelf. Maar samen ben je Super Natural. Als iemand vraagt, “Hoe?” Zeg gewoon dat het magie is.”

Een persbericht waarin het woord ‘Super’ wel heel erg vaak terugkomt.
Motor
Er komen twee motoren voor de Levo 4: een S-Works motor en een ‘gewone’ 3.1 motor. De S-Works-versie krijgt 720 Watt en 111 Nm koppel; de 3.1 doet met 666 Watt en 101 Nm maar een heel klein beetje minder.

Koppel is echter niets zonder controle.De nieuwe motor voelt en versterkt jouw trapkracht en levert zijn koppel op een meer natuurlijke manier af. Het koppel komt reeds vrij aan een lagere cadans en blijft dat koppel behouden. Steile en technische beklimmingen moeten zo een fluitje van een cent worden. De Direct Current Injection van de firmware op deze Levo leveren de meest nauwkeurige sensoren op.

Vergeleken met zijn voorganger heeft de Levo 4, 27% meer piekvermogen dat op een meer natuurlijke manier ter beschikking is. In tegenstelling tot andere e-bikes, die vermogen en koppel verliezen naarmate de cadans toeneemt, levert de 3.1 motor consistente ondersteuning over het hele cadansbereik, waardoor je nauwkeurig vermogen levert, of je nu aan het spinnen of aan het stampen bent.
Frame
Het carbon frame is een visueel pareltje met als meest opvallende kenmerk de Wattage Cottage: een opslagruimte in de onderbuis waar niet enkel de batterij zijn plaats vindt, maar ook de SWAT-tas.

Die tas wordt magnetisch boven de batterij bevestigd en biedt ruimte aan essentiële spullen zoals een binnenband en CO2-patroon.
Vooraan krijg je 160 millimeter veerweg, achteraan 150 millimeter.

Genie Suspension
De Genie-demper is gebaseerd op een veersysteem met dubbele luchtkamers. Het enorme luchtvolume van twee verbonden luchtkamers creëert een vlakkere veerkarakteristiek gedurende de eerste 70% van de slag van de schokdemper, wat zorgt voor controle en responsiviteit. Bij de laatste 30% van de slag sluit de buitenste kamer zich automatisch, waardoor het luchtvolume afneemt en de veerkarakteristiek progressiever wordt om grote schokken te absorberen en bottom-outs te voorkomen.

De Fox Float X-demper heeft een extern reservoir, waardoor de vering beter presteert met een groter olievolume en een verbeterde gevoeligheid. Dat leidt tot een nauwkeurige in-en uitgaande demping en zo uiteindelijk tot meer controle.
Batterijen
De Levo 4 pakt uit met een modulair batterijsysteem, groot voor lange ritten, lichter voor korte ritten. De standaard 840Wh batterij levert een serieuze actieradius. Heb je meer nodig? Monteer de aftermarket Range Extender van 280Wh voor een ongeëvenaarde 1.120Wh batterijcapaciteit die de hele dag meegaat. Liever wendbaar? De aftermarket 600Wh accu houdt de Levo 4 licht en levendig.

De MicroTune en Smart Control stellen je in staat het vermogen nauwkeurig af te stellen en het batterijgebruik beter te beheren voor een maximaal bereik. De Levo 4 wordt geleverd met een 5 ampère, 200 watt lader. Als je sneller wilt laden, is er eveneens een aftermarket Smart Charger van 12 ampère, 700 watt. Deze laadt de 840Wh batterij op van 0-80% in minder dan een uur. Er is ook een Eco-modus voor energiezuinig opladen. De functie opladen tot 80% verlengt de levensduur van de batterij wanneer je je Levo 4 opbergt of wanneer een volledige lading niet nodig is.
Geometrie
De geometrie is zoals je mag verwachten van een moderne trailbike. De balhoofdhoek is 64,5° vlak, de zitbuishoek 77° steil. Chainstays zijn met 435 millimeter lekker kort.



Wie wil personaliseren, kan met de flipchip de hoogte van het bottom bracket aanpassen. Een andere FlipChip in de seatstays passen de lengte van de wielbasis aan terwijl de balhoofdhoek in drie verschillende standen geplaatst kan worden.
Integratie
Met de gloednieuwe MasterMind TCU, geavanceerde Specialized app-bediening en ingebouwde Apple FindMy krijgen rijders de nodige rijgegevens, instelmogelijkheden maar ook – naar analogie van de Find my iPhone – de mogelijkheid je bike op te sporen.

Beschikbaarheid en modellen
Er komen vier modellen waarvan de S-Works het paradepaardje wordt. Verder zijn er een Levo Pro, Levo Expert en een Levo Comp voorzien.
Meer info via www.specialized.com
