Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Specialized door het stof na ‘seksistische reclame’

Fabrikant verontschuldigd zich na rel om 'Playboy-fiets' op Berlijnse fietsbeurs.

Specialized heeft zich verontschuldigd voor vermeende seksisme in een marketingcampagne. Die had betrekking op de gelimiteerde uitgave van de ‘Playboy-versie’ van de Turbo e-bike. De fiets werd in een Playboy-jasje gestoken en op de Berlin Bike Show (Duitsland) gepromoot door pikant geklede bunny’s. Dat was volgens velen een brug te ver. Met name op social media trok men fel van leer.

De Amerikaanse fabrikant gaan diep door het stof en stellen in een reactie dat ze zich juist één voelen met vrouwelijke fietsers. Het was volgens Specialized geenszins de bedoeling om vrouwen te raken met een seksistisch getinte campagne. “We verontschuldigen ons”, klinkt het vanuit het Specialized-kamp, dat stelt zich juist sterk in te zetten voor de promotie van vrouwenwielrennen. De fabrikant sponsort onder meer Boels Dolmans, het succesteam van Lizzie Armitstead.   

Het is niet voor het eerst dat een campagne van een fietsfabrikant als seksistisch wordt aangemerkt. Was het nu Specialized met de gelimiteerde Turbo (veertig exemplaren), eerder al kreeg Colnago veel hoon over zich heen. De Italianen postten vorig jaar een foto waarop het achterwerk van een renster pontificaal in beeld was te zien. Het bekritiseerde en snel verwijderde bijschrift: ‘Wil je dit weekend een ritje maken? Laat het ons weten’. 

specialized-3.jpg