Onze voorstelling en eerste indrukken van de Epic 8 en Epic 8 Evo lees je HIER nog eens na.
De naam Chisel klinkt liefhebbers van het merk ongetwijfeld bekend in de oren. Tot op heden was de Chisel de prestatiegerichte aluminium hardtail. Die blijft gewoon in het gamma en zal voortaan Chisel HT gaan heten. Nieuw in het gamma wordt dus deze Chisel full-suspension, een afgeleide van de Epic, maar dan met een aluminium frame en tegen een aangename(re) prijs.
D’Alusio Smartweld
Dankzij D’Aluisio Smartweld is de Chisel de lichtste aluminium XC-frameset in zijn klasse. Elke sterk gemanipuleerde framebuis heeft continu variërende wanddiktes en vormen die stijfheid leveren waar dat nodig is – voor efficiëntie – en rijcomfort waar dat nodig is – voor comfort en optimale controle.
De D’Aluisio Smartweld-technologie kennen we al langer van de Allez-racefiets. In 2017 deed deze techniek samen met de Chisel ook in het mountainbike-gamma zijn intrede. Bij de D’Aluisio Smartweld-technologie worden de uiteinden van de buizen niet afgezaagd, maar worden de scherpe randen afgerond zodat het contactoppervlak groter wordt.
De Smartweld-technologie laat toe om de lasnaden preciezer en lichter aan te brengen, waardoor het frame lichter wordt zonder aan stijfheid in te boeten. Het nieuwe Chisel-frame weegt 2,720 kilogram, inclusief RockShox Deluxe Select+-demper. Dat is volgens Specialized maar liefst 570 gram lichter dan een aluminium Scott Spark-frame. Verder aan het gewicht schaven deed Specialized met de constructie van een zitbuis en bottom bracket uit een stuk.
Het frame is zoals je van een hedendaags full suspension frame mag verwachten; interne kabelgeleiding (met een ingang aan de bovenkant van de onderbuis), ruimte voor twee bidonhouders, dropperpost…
Chisel versus Epic
Kijken we naar de Epic, dan merken we dat de Chisel vooraan met 110 millimeter veerweg op pad wordt gestuurd tegenover de 120 millimeter van de Epic. Achteraan doen ze het beide met 120 millimeter veerweg. Het DNA van de Epic 8, zoals geavanceerde veringskinematica, Ride Dynamics afgestemde vering en progressieve geometrie aangescherpt op technische World Cup-parcoursen zijn allemaal terug te vinden in de Chisel, waardoor het meer dan geschikt is om gevarieerd terrein met vertrouwen en snelheid te bedwingen.
De geometrietabel leert ons dat de Chisel een balhoofdhoek van 66,5° en een zitbuishoek van 75,5° heeft. De chainstays zijn 437 millimeter kort, de reach voor een maat medium 445 millimeter. Met de flipchip kan je de bottombrackethoogte met zes millimeter aanpassen en worden zowel zitbuishoek als balhoofdhoek met 0,5° aangepast.
Modellen
Voorlopig zijn er twee modellen en een los frame verkrijgbaar, van die twee modellen is er steeds een afmontage met Shimano- of met Sram-aandrijving en remmen verkrijgbaar.
Het duurste model wordt de Chisel Comp (3300 euro), de ‘gewone’ Chisel gaat 2600 euro kosten. Een los frame met inbegrip van de demper kost 1700 euro.
Meer info via www.specialized.com