Deel dit artikel:

Specialized biedt online aankoop en thuislevering aan

Na mogelijkheden voor dropshipping, ophalen in de winkel en het checken van de winkelvoorraad, gaat Specialized nog een stapje verder. Je kan nu je fiets online bestellen en thuis laten leveren. Toch blijft de fietsenwinkel de hoeksteen van de Specialized-beleving, zo verklaart het merk.

Specialized Delivery, zo heet de nieuwe optie die vanaf deze week op de Specialized-website wordt uitgerold. Daarbij kan een klant nu online een fiets bestellen, die daarna helemaal op maat afgemonteerd aan de deur wordt geleverd. Wij waren benieuwd naar de details en namen contact op met Specialized. Bas Giling, Market Leader Specialized Dutch Spoken Markets, hamert erop dat dit slechts een extra service is die het belang van de fysieke fietsenzaak niet zal ondermijnen: “Dit is onderdeel van iets wat eerder in gang is gezet. Drie jaar geleden kwam de integrated marketplace, de manier hoe wij onze verkoop inrichten. We zijn natuurlijk een innovatief merk, we willen de rijder altijd beter en sneller maken. De retailer is en blijft daarin de hoeksteen. Daaromheen hebben we een online omgeving met de website, waarop de consument die zich oriënteert, terechtkomt.”

“We zijn natuurlijk een innovatief merk, we willen de rijder altijd beter en sneller maken. De retailer is en blijft daarin de hoeksteen.”

Bas Giling

“Sinds drie jaar is het mogelijk om van een nieuwe helm, fiets of wielset te zien of de winkel het op voorraad heeft. Is dat zo, dan kan je daarnaartoe rijden. Heeft die het niet, dan kan je het met ‘pick up in store’ in de winkel krijgen. Al bijna drie jaar is er daarnaast de mogelijkheid om onderdelen en accessoires aan huis te leveren. Dat is handig voor mensen die geen uur in de auto willen zitten voor een buitenband. Nu wordt dat ook voor fietsen mogelijk onder de noemer Specialized Delivery.”

Kant en klaar aan je voordeur

Je krijgt de fiets trouwens niet gewoon in een doos geleverd. Nee, hij komt kant en klaar, volgens jouw maatgegevens afgesteld. “We proberen zoveel mogelijk zaken, zoals maatbepaling, in het aankoopproces te verifiëren en we zijn natuurlijk in persoon aanwezig bij de overdracht, wat bv. essentieel is om een e-bike correct in te stellen. Dat rechtstreekse contact is essentieel om het fietsplezier te kunnen garanderen. Een vertegenwoordiger komt dan de fiets perfect kant en klaar afleveren. Voor de duidelijkheid: dit is niet gemaakt om een bestaande klant die blij is met zijn fietsenmaker naar de andere kant te krijgen. Het is alleen een extra manier om een consument die normaal niet bij een fietsenzaak komt en dus niet voor click & collect kiest, een optie te bieden. Specialized Delivery is ontstaan om een nieuwe demografie aan te spreken. We willen zeker de fietsenwinkels niet voorbijgaan. We doen dat omdat de wereld in verandering is en we moeten durven innoveren, ook als het gaat om het businessmodel. Hiermee maken we het ecosysteem volledig. Het overgrote deel van onze klanten zal bij de retail blijven omdat een fiets nu eenmaal een servicegericht product is.”

“We proberen zoveel mogelijk zaken, zoals maatbepaling, in het aankoopproces te verifiëren en we zijn natuurlijk in persoon aanwezig bij de overdracht.”

Bas Giling

Feit blijft natuurlijk dat fietsenmakers, die belangrijke overeenkomsten maken met het merk, misschien voelen dat ze hun deeltje van de koek mislopen. Toch ziet Bas Giling ook voor hen voordelen: “Specialized Delivery is 100% namens ons, maar we adviseren de consument natuurlijk wel om het onderhoud via onze retailers te laten gebeuren om de duurzaamheid van het product te optimaliseren. We willen zoveel mogelijk mensen op de fiets krijgen – pedal the planet forward, zoals de slogan zegt – en dit is een manier om een consument te bereiken die we nog niet eerder konden bedienen. Uiteindelijk is dat ook goed voor onze retailers, die op die manier nieuwe mensen over de vloer kunnen krijgen na de aankoop van hun Specialized.”

NEW IN!

T-SHIRT

FIRE 4 YR RIDE