Deel dit artikel:

Sidi: zestig jaar schoenen in de geest van oprichter Signori

Sidi blaast dit jaar zestig kaarsjes uit. Het Italiaanse merk laat die mijlpaal uiteraard niet ongemerkt aan zich voorbijgaan. Een blik op de ontwikkeling van het bedrijf.

In 1960 werd een oude schuur in Italië omgebouwd tot de eerste Sidi-werkplaats. Daar werden, met de hand, de eerste sportschoenen en hiking boots vervaardigd. Oprichter van het bedrijf was (en is) Dino Signori. Hij beheerste het ambacht van schoenmaken tot in de puntjes. Eerder werkte hij in diverse schoenwinkels, terwijl hij zich schoolde tot schoenmaker.

Ongekende drive

De enorme toewijding was in die beginjaren al kenmerkend voor Dino Signori. Alleen het beste was in zijn ogen goed genoeg. Ook ging hij gedisciplineerd aan de slag. Dat had hij ongetwijfeld geleerd in de tijd dat hij trainde op de fiets – zijn grootste passie – studeerde en werkte. Alleen met discipline vielen die drie zaken goed te combineren. Dit alles had plaats in een historische periode waarin het Italië voor de wind ging. Er heerste indertijd een ongekende drive om te slagen.

Marktonderzoek op de Vespa

Wie kan zich vandaag de dag voorstellen dat het succes van Sidi achter op een Vespa begon? Op die manier voerde Signori het ‘marktonderzoek’ uit. Hij reed eindeloos veel kilometers onder allerlei weeromstandigheden en testte zo zijn producten in het veld. De eerste bestellingen voor zijn eerste producten kwamen binnen rond 1959. Vervolgens kwam de onderneming, met hoofdkantoor in Maser (Treviso) van de grond. Een onderneming die vandaag de dag succes heeft tussen de heuvels van Asolo.

Nieuwe koers

Na de snelle opkomst in het naoorlogse tijdperk wijzigde Signori, een absolute doorzetter, in de jaren zeventig enigszins van koers. Signori besloot om zich voortaan meer en meer toe te spitsen op de productie van motor- en wielerschoenen. Al snel werden deze twee nichesegmenten de belangrijkste markten voor het merk. Het bedrijf maakte al snel naam in de wereld van sportschoenen.

Innovatie

Er zijn heel veel innovatiesuccessen toe te schrijven aan Sidi. Creativiteit, passie, kennis en intuïtie zorgden ervoor dat Dino Signori vaak raak schoot bij productontwikkeling. Vanaf de jaren zeventig werd er ingezet op nylon zolen, het gebruik van klittenband, vernieuwende sluitingssystemen en de eerste mountainbike- en cyclocross-specifieke schoenen. Dit alles droeg sterk bij aan de expansie van Sidi. In de jaren negentig werden de stijl en het design belangrijker. Verschillende iconen zagen in die jaren het levenslicht. Kort na de eeuwwisseling werden carbon zolen populair.

Samenwerking met toprenners

Dino Signori is altijd een harde werker geweest. Degene die als eerste de fabriek binnenkomt en als laatste weer vertrekt. Maar hij is ook een man die graag met anderen spart. “Alleen door te concurreren en goed om te gaan met feedback van atleten die onze schoenen gebruiken, kunnen we ons elke dag weer verbeteren”, is een bekende uitspraak van Signori. Daarom heeft Sidi altijd geïnvesteerd in de ondersteuning van atleten, onder wie Francesco Moser, Paolo Bettini, Egan Bernal en Richard Carapaz. Al deze renners hebben bijgedragen aan de ontwikkeling van producten die Sidi groot hebben gemaakt. “De eerste zestig jaar liggen achter ons, maar de toekomst moet nog worden geschreven. Die zullen we voortzettend in de stijl die de oprichter van het bedrijf hanteerde”, stelt het bedrijf