Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Selle San Marco Regal EVO

Klassiek met een motiefje.

Het Selle San Marco Regal zadel is net als de Ronde van Vlaanderen en de Tour de France: een regelrechte klassieker in het wielrennen. Ontelbare kampioenen reden en rijden op de Regal en Selle San Marco gebruikt die massa ervaring om af en toe met nieuwe varianten van de Regal op de proppen te komen. Onze man die al 59 jaar op Selle San Marco Regal zadels fietst mocht de EVO versie aan de tand voelen.

Met zijn 278 x 152 mm afmetingen, zes popnagels achtop de vlakke zitbank met relatief smalle neus en breed achterwerk is de Regal EVO identiek aan de Regal EVO Carbon. Die laatste staat evenwel een carbon rail en heeft een dek van microfeel kunstleder, vandaar het gewicht van 190 gram en de iets hogere catalogusprijs van 179 euro. De Regal EVO weegt 228 gram en zal daarmee buiten de interesse van de echte grammenjagers vallen, met een adviesprijs van 139 is dit zadel wel interessant voor wie de uitgaven onder controle wil houden.

Het Regal EVO zadel staat op een Xsilite rail, een materiaal dat met silica, carbonvezels en titanium wordt verrijkt in functie van een langere duurzaamheid. De nylon zadelschaal is met carbon verstevigd, daar bovenop zit een Microfoam vulling die wordt afgedekt door een ‘woven microfeel’ dek. En het is precies die toplaag die de Selle San Marco Regal EVO interessant maakt wegens ‘anders dan alle andere’. Qua zit en hardheid is de Regal EVO immers identiek aan de Regals die al de revue passeerden, maar het zadeldek is wat stroever wat er voor zorgt dat je veel vaster op de fiets zit. Zelfs als het geweven microvezel materiaal nat is, zal je veel minder op het zadel zitten schuiven dan bij een zadel met een (kunst)lederen dek. Positief is ook dat het materiaal amper vocht opneemt, maar bij een regenrit zal het opspattende mengsel van water en modder zich wel vast zetten in de microstructuur van het zadeldek. Flink uitspoelen helpt al een beetje, het opgedroogde spul schoon borstelen met een harde borstel is een andere optie die evenwel de slijtage van het weefsel kan versnellen.

Ondanks het moderne zadeldek, is en blijft de Regal EVO qua look en feel een klassiek zadel. Maar dankzij het vernieuwde zadelovertrek past de Regal EVO nu ook op moderne racefietsen en als je fietsmakkers vragen naar dat opmerkelijke stofje bovenop je zadel, dan heb je tenminste ook wat te vertellen.

www.sellesanmarco.it