Scott positioneert de Addict RC als de klimfiets, naast de Foil RC, die de aerolijn vertegenwoordigt. Daarmee gaan de Zwitsers in tegen de huidige trend om één model voor alle werk op de markt te brengen. De Addict RC komt in vijf uitvoeringen. Trouwens, RC staat voor Racing Concept.
Locatie van het lanceerevent is de bekende Spaanse fietshotspot Girona. Nog even in de zon vertoeven half oktober is altijd fijn, dus stapte ik blijgezind het vliegtuig op. Dat het net dié dagen in Girona minder goed weer is, terwijl Vlaanderen geniet van een indian summer mag de pret niet drukken, want bij aankomst in het hotel staan een Addict RC Ultimate – het topmodel – en een RC Pro op me te wachten. Afgemonteerd met de nieuwste Sram Red-groepset en de Capital SL-wielen van het huismerk Syncros weegt de Ultimate amper 5,85 kg, gelakt en in maat M. Deze Ultimate en de Addict RC Pro (met Dura-Ace, en Syncros Capital 1.0S-wielen goed voor amper 6,5 kg) zijn de weapons of choice voor deze driedaagse.
Zonder voorafgaande uitleg werd ik samen met een groep Europese fietsredacteurs onbevangen de weg op gestuurd. De goedlopende col Els Àngels vormde in het merendeel van de ritten het zwaartepunt waar de fiets op zijn specifieke klimcapaciteiten kon worden getest. Zowel de Ultimate als de Pro zijn zeer reactief, elke trap bergop is raak en ik voel dat beide fietsen vooruit willen. Ondanks dat beide frames slechts 70 luttele grammen schelen in gewicht is de vinnigheid bij de Ultimate nog uitgesprokener dan bij de Pro, voornamelijk door de Capital SL-wielen, een superlichte full-carbon wielset van 1170g met daaromheen de Schwalbe Aerothan-banden (die officieel worden gelanceerd in het voorjaar van 2025 en 45% lichter zijn dan de Schwalbe Pro One) die toch 250 à 300 gram minder roterend gewicht hebben dan de wielen in de Pro.
Het lage gewicht heeft geen invloed op de stijfheid, want beide fietsen zijn echt stijf, zonder daarom oncomfortabel te zijn (voor zover dit echt kan getest worden op de goedlopende Spaanse wegen). Bergaf en aan hoge snelheid gaan beide fietsen strak door de bochten en sturen precies naar waar ik wil. Wel merkbaar is dat de iets bredere, full carbon spaken van de Capital SL-wielset in de Ultimate zorgen voor iets meer zijwindgevoeligheid dan de Capital 1.0S in de Pro.
Beetje vervelend bij de Pro is het ontbreken van een powermeter, wat toch niet zo vaak meer voorkomt in dit segment.
Frameontwikkeling
Bij het ontwikkelen van de fiets werd vertrokken vanuit het voorgaande model met een aantal streefdoelen voor ogen: lichter, verbeterde aerodynamica, verhoogde stijfheid en comfort. En als het even kon ook nog een verbeterde integratie.
Het Addict RC-frame is het eerste bij Scott dat volledig volgens hun nieuwste productieproces tot stand is gekomen. Het Addict RC-gamma omvat 2 verschillende frames: het basisframe dat voor het hele gamma vanaf de Pro wordt gebruikt en het Ultimate-frame, dat enkel voor de RC Ultimate wordt gebruikt. Beide frames komen uit dezelfde mal met als enige verschil het gebruik van de Toray HMX-vezel bij de UItimate, die niet bij de rest van het gamma wordt gebruikt.
Bij het ontwerpen van het frame wordt volop gebruikgemaakt van computersimulaties en “Eindige Elementen Analyse”, waarbij op vrij korte termijn zeer veel digitale prototypes kunnen worden gemaakt alvorens over te gaan tot het maken van een echt prototype. Bij die simulaties wordt gezocht naar het optimale gebruik van het carbon. Vooral de richting en het aantal lagen van de carbonvezels wordt hierbij geoptimaliseerd. Door de laatste nieuwe hoogwaardige carbonvezels te gebruiken, in combinatie met de computeranalyses, kunnen ze bij Scott tot dit lichte frame komen.
Bij het ontwerp van het frame wordt er ook op gelet om ‘fiberfriendly’ te werken, zoals de mensen van Scott het zelf uitdrukken. Door geen of zo weinig mogelijk scherpe hoeken en kanten in het ontwerp te hebben komt het frame zuiverder uit de mal en is er minder plamuurwerk nodig, wat andermaal het gewicht ten goede komt.
Bij de voorvork is de remmontage niet langer het bolt-through-systeem van de voorgaande Addict-generatie, maar koos men opnieuw voor een traditionele flatmount-montage geschikt voor 160 en 180 mm (met adapter) schijven.
Geometrie
Het nieuwe frame biedt plaats aan banden tot maximaal 34 mm. Om bij deze grotere bandenspeling toch een vinnig stuurgedrag te krijgen werd de voorvork aangepast en kreeg deze een grotere vorksprong. De achtertrein werd zo kort mogelijk gehouden (41 cm in dit geval) om de grotere vorksprong te compenseren en de fiets kort en wendbaar te houden.
Bredere banden beteken logischerwijze ook een hoger bracket (met hoger zwaartepunt als gevolg). Om dit effect te neutraliseren werd de bottombracket-drop (de afstand tussen de verbindingslijn van voor- en achteras en het midden van het bracket) groter gemaakt.
De positie van de 3 contactpunten (zadel, stuur en bracket) ten opzichte van elkaar is dezelfde gebleven als bij de vorige generatie van de Addict RC. Overigens is deze positie ook dezelfde bij de Foil RC, zodat mensen die beide fietsen hebben hun positie eigenlijk één op één kunnen overzetten.
Integratie
Ten opzichte van de vorige Addict RC valt vooral de geïntegreerde zadelpenklem op, wat voor een cleanere look van het frame zorgt. Het zadelpenboutje is een T25-torx die handig onder een hoek van 45° is geplaatst om beter bereikbaar te zijn met T-sleutels zonder dat het zadel of de zadelpen daarbij in de weg zitten.
Die zadelpen is verkrijgbaar in 2 opties: een rechttoe rechtaan versie en een versie met een uitsparing aan de achterkant die wat meer comfort biedt. Die uitsparing wordt clean afgedekt met een plastic kapje, of kan optioneel worden uitgerust met een geïntegreerd achterlicht (compleet met remlichtfunctie). Netjes!
De staande achtervorken zijn laag aangezet en de overgang naar de zadelbuis is slanker dan bij de vorige generatie, met minder gebruikt materiaal, op die manier ook bijdragend aan het lage gewicht.
Bij de cockpit valt op dat de V-vormige overgang van stuur naar stuurpen minder uitgesproken is dan bij de vorige Addict het geval was. De stuurbocht werd aangepast, waardoor de remgrepen beter te bereiken zijn voor mensen met kleine handen. Er is flare naar buiten, maar de buiging begint pas onder het klemgedeelte van de shifters. Doordat de shifters van tegenwoordig zelf ook wat flare in hun ontwerp hebben staan shifters en stuur mooi in één lijn.
Bij de losse stuur-/stuurpencombinatie die wordt gemonteerd op de RC20 en RC30 is ook de stuurpen volledig opnieuw ontworpen, met een vernieuwd klemmechanisme voor het stuur en een vernieuwde afdekkap aan de achterkant.
Design
Er is gekozen voor een sober design, dat mij zeer kan bekoren. De frames zijn afgewerkt in een combinatie van glanzende en matte lak, wat het geheel wel stijlvol maakt. Ik zou het ‘onopvallend opvallend’ durven noemen. Gecombineerd met een sobere merk- en typeopdruk in een strak lettertype geeft dit een cleane high-end look. De Ultimate en de Pro zijn in één kleurencombinatie verkrijgbaar. De RC10, 20 en 30 in een tweetal combinaties.
Conclusie
Scott heeft met de vernieuwde Addict RC-lijn een evenwichtig gamma in de markt gezet. Licht en levendig. Een rechttoe rechtaan frameontwerp zonder veel franjes, eerder traditioneel qua look maar vol moderne features. Een ideale fiets voor wie naast zijn gewone ritten in de buurt z’n jaarlijkse vakantie liefst met de fiets in de bergen doorbrengt.
Gewichten en prijzen van dit alles:
Addict RC Ultimate (Sram Red) – 5,9 kg – 12.999 euro
Addict RC Pro (Dura-Ace) – 6,5 kg – 8699 euro
Addict RC 10 (Ultegra – integrated cockpit) – 7,1 kg – 6699 euro
Addict RC 20 (Ultegra – losse stuurpen) – 7,4 kg – 5999 euro
Addict RC 30 (105 Di2 – losse stuurpen) – 7,7 kg – 4999 euro
Beide framesets worden ook los aangeboden:
Addict RC Ultimate frameset: 4999 euro
Addict RC Pro frameset: 3499 euro