Als we de berichtgeving bij Cyclingtips mogen geloven, zijn de schijfremmen in juni opnieuw toegestaan in het peloton. Een speciale commissie van de UCI heeft tijdens een conference call met de World Federation of the Sporting Goods Industry (WFSGI) de zaak nog eens besproken. Cyclingtips heeft de uitgelekte notulen in handen.
Daaruit zou onder meer blijken dat de blessure van Francisco Ventoso niet veroorzaakt is door schijfremmen, maar door het kettingblad. Een forensisch arts, aangesteld door de WFSGI, heeft dat geconcludeerd. Team Movistar blijft bij zijn eigen verhaal: de diepe snijwonden in Parijs-Roubaix zijn het gevolg van contact met de schijfrem, schrijft de ploeg in een e-mail. Die verwonding leidde kort erna tot een verbod op schijfremmen in het profpeloton.
De UCI erkent de veiligheidsrisico’s, maar lijkt nu onder druk van de producenten toch weer groen licht te geven voor gebruik van de veelbesproken remmen. De UCI staat ze waarschijnlijk vanaf juni weer toe in koersen, maar dan wel in aangepaste vorm. De schijfremmen krijgen minder scherpe randjes en er komen veiligheidshoezen. Volgens Cyclingtips volgt er eind september een evaluatiegesprek om de hernieuwde proef met de schijfremmen te analyseren.
Dat het met de scherpte van de schijfrem kan meevallen blijkt uit onderstaande video.