Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Roval maakt topwielen opnieuw tubeless-ready

We hadden er al over bericht en nu is het ook officieel: Roval maakt de Alpinist CLX II en Rapide II

Toen Roval, het dochtermerk van Specialized, in 2020 de Rapide en Alpinist voorstelde, was de belangrijkste opmerking: waarom kon je er geen tubeless banden op monteren, terwijl Specialized toen net tubeless aan het promoten was? Over hun kwaliteiten als snelle en lichte wielen waren dan weer voornamelijk positieve geluiden te horen. Het ultieme bewijs daarvan werd geleverd door de profploegen die er meer dan eens mee wonnen. Toch zagen we de jongste weken prototypes van tubeless Specialized-banden opduiken in de koers, waardoor het geen verrassing mag zijn dat net nu de vernieuwde Roval-velgen worden voorgesteld.

Rapide CLX II

De nieuwe Rapide CLX II is nog altijd een hoge wielset die weliswaar een goeie 100 gram meer weegt dan de vorige versie maar is met zijn 1520 gram (inclusief tubelesstape) nog altijd bij de lichtere van de klas. Het voorwiel is met zijn 51 mm hoogte en 35 mm externe breedte licht en stabiel, terwijl het achterwiel wat hoger (60 mm) en smaller (30,7 mm) is, om de aerodynamische efficiëntie te garanderen. Die cijfers bleven onveranderd ten opzichte van de eerste versie, maar daar werd de betrouwbaarheid van een tubeless-systeem aan toegevoegd.

Alpinist CLX II

De nieuwe Alpinist CLX II is minder aangekomen dan de Rapide, want inclusief tubelesstape weegt de set 1265 gram. Daarmee zullen vooral klimmers zich aangesproken voelen, maar als extra voordeel naast de snelle acceleratie is er het soepele gedrag over ruwe wegen. Net als bij de Rapide meet de velg intern 21 mm, maar ze is uiteraard lager (33 mm) en smaller (27 mm).

Ondanks hun lage gewicht hebben beide wielsets (2600 euro) een maximaal systeemgewicht van 125 kg. Roval gebruikt de eigen naven met een DT Swiss 180 Ratchet EXP-binnenwerk met DT Swiss SINC keramische lagers. Beide gebruiken ze DT Swiss Aerolite T-head-spaken. Daarnaast heb je nog de iets betaalbaardere, maar nog steeds tubeless-ready Alpinist CL II (1700 euro) met een DT Swiss 350 Straighpull-naaf en DT Swiss Competition Race-spaken, goed voor een totaalgewicht van 1375 gram.

Roval ging niet over één nacht ijs, want de tubelesswielen voldoen bijna twee keer aan de huidige industriestandaarden. De Amerikanen kozen voor een velghaak, geen hookless dus. Daardoor kan je gerust met een hoge bandendruk rondvlammen.