Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Rose Bikes geeft uitleg over verhoogde prijzen in fietsindustrie

Corona hakt er stevig in en dat heeft ook de fietsindustrie geweten. Basismaterialen en onderdelen worden steeds duurder en ook de verzendkosten stijgen gezapig mee. Hierdoor moet ook Rose zijn prijzen verhogen van acht tot twaalf procent. De prijsverhoging gaat van start op 25 maart.

Tijdens de coronapandemie hebben heel wat mensen de weg naar de fiets gevonden, en dat is goed nieuws. Keerzijde van het verhaal is dat het opeens wel heel veel tegelijk was. Heel wat fietsverkopers zagen hun levertermijn soms zelfs verdrievoudigen. Ook Rose Bikes uit het Duitse Bocholt werd overladen met tal van nieuwe bestellingen. Door de schaarste in de fietswereld ziet het bedrijf geen andere uitweg dan de prijzen te verhogen.

Kleine compensatie voor de snelle beslisser

“Bijna alle onderdelen van onze leveranciers zijn nu duurder voor ons. Daarbovenop komen dan ook nog eens de gestegen vrachtkosten,” begint Thorsten Heckrath-Rose, managing director bij Rose Bikes. De kosten van zeecontainers zijn momenteel tot acht keer hoger en ook het vervoer over land is duurder geworden. “Natuurlijk zouden we ook liever de oude prijzen handhaven, helaas konden we het niet langer uitstellen. Als kleine compensatie bieden we onze klanten de mogelijkheid om hun fiets te bestellen tegen de oude prijs tot 25 maart.”

Voorlopig blijft de vraag van e-bikes tot koersfietsen en mountainbikes stijgen en lopen de levertermijnen nog meer uit. Wanneer de fietsindustrie weer op z’n effen komt, is de hamvraag. In de jongste editie van Grinta! liet hoofdredacteur Frederik Backelandt zijn pen de vrije loop in een column over dit onderwerp.

Gerelateerde artikels