Deel dit artikel:

Rij als Evenepoel met de nieuwe S-Works Torch Remco schoenen

Of je even snel als Remco zal rijden, dat hebben we niet beweerd! Maar met de S-Works Torch Remco aan je voeten, draag je wél hetzelfde schoeisel als de aerokogel uit Schepdaal. Specialized ontwikkelde de lichtste schoenen in het huidige peloton samen met hem.

In de Tour van 2024 droeg R.EV tijdens bergritten al een setje prototypes van deze schoenen en nu komt Specialized er ook officieel mee naar buiten: de S-Works Torch Remco. Hét belangrijkste kenmerk? Het gewicht: amper 148,2 gram per schoen in maat 41 – Remco’s schoenmaat. Daarmee zou deze schoen de lichtste op de markt zijn. Al heb je een hele goeie keukenweegschaal nodig om dat ook zelf officieel vast te stellen: deze nieuwe S-Works Torch Remco zou 3 gram lichter zijn dan z’n dichtste concurrent in dezelfde schoenmaat. Welke schoen dat dan is, verduidelijkt Specialized niet in het persbericht. Wel is de S-Works Torch Remco 65,1 gram lichter dan de gewone S-Works Torch.

(Lees verder onder de foto)

Net als de nieuwe S-Works Ares 2-schoenen heeft deze S-Works Torch Remco een nieuwe Body Geometry-leest. Inzichten uit meer dan 100.000 RETÜL 3D-voetscans deed Specialized beseffen dat de vorm van traditionele wielrenschoenen de natuurlijke voetvorm niet optimaal ondersteunt, maar dankzij de nieuwe Body Geometry-vormgeving van de buitenzool zou die ondersteuning – en daarmee ook het comfort en de stabiliteit – wél snor moeten zitten. De leest volgt beter de natuurlijke vorm van de voet en biedt een bredere toe-box, waardoor de tenen op een natuurlijke manier kunnen spreiden voor meer comfort en betere prestaties. Dat heeft geleid tot een leest die 44% minder druk op de voorvoet uitoefent in vergelijking met traditionele ontwerpen, zonder enig efficiëntieverlies.

(Lees verder onder de foto)

Om deze schoenen zo licht te maken, focuste Specialized in eerste instantie op de materialen die gebruikt worden in de bovenschoen. Alle overtollig materiaal ging overboord, er werd gekozen voor een combinatie van mesh en TPU en één BOA Li2-draaisluiting werd vooraan vervangen door een brede strook velcro.

Tegelijk is de carbon plaat die de buitenzool vormt een stuk kleiner geworden in deze schoenen. Want ook hier is het dus zoeken naar het ideale compromis tussen stijfheid en gewicht. Hoe meer carbon, hoe stijver de zool, maar ook hoe zwaarder. Specialized heeft na zes jaar research nu naar eigen zeggen ontdekt welke mate van stijfheid in een buitenzool zorgt voor een maximale vermogenstransfer. Wat blijkt? Bij heel veel fietsschoenen is de carbon zool gewoon onnodig groot, zeker ter hoogte van de hiel. Daarom maakte Specialized de carbon plaat in de buitenzool daar kleiner en werd die gecombineerd met verstevigd nylon, dat ook weer enkele grammen lichter is. Hoeveel lichter? 14 gram in vergelijking met de buitenzool van de gewone S-Works Torch-schoenen.

(Lees verder onder de foto’s)

De S-Works Torch Remco is enkel verkrijgbaar in de kleurstelling zoals je hem hier ziet op de foto’s – met oranje detail aan de velcro – en van maat 39 in halve maten tot en met maat 46. Om een paar van deze hoogwaardige schoenen op de kop te tikken moet je weliswaar diep in de buidel tasten: ze kosten € 599.

Meer info vind je op de site van Specialized.

Gerelateerde artikels