Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Ridley Helium SLA van aluminium

Ultralicht aluminium frame kan concurreren met carbon.

Op de Eurobike Media Days reden we al een fiks eind weg op de nieuwe Noah SL Disc, maar de Helium SLA was nog niet in onze maat beschikbaar voor een test. Maar dat is natuurlijk geen reden om er geen aandacht aan te besteden.

Integendeel, de Helium SLA springt in het oog vanwege zijn aluminium frame. Het is ook daar waar de wortels van Ridley liggen, want oorspronkelijk begon zaakvoerder Jochim Aerts met het lakken van alu kaders. Als één van de eerste fietsfabrikanten die aluminium frames toeleverde aan het profpeloton, in de beginjaren van deze eeuw, is het niet vreemd dat dit materiaal nog altijd de volle aandacht krijgt.

Wat prijs/kwaliteit verhouding betreft, kan er niets tegen aluminium op, zegt Ridley. Met de moderne alu-legeringen en de laatste lastechnieken is het tegenwoordig zelfs mogelijk om een topkwaliteit frame te maken met hetzelfde gewicht als sommige carbon frames.

Het nieuwe Helium-frame is gemaakt van aluminium uit de 6000 serie en heeft extreem dunne buisdiktes. De buizen aan elkaar lassen vergt daarom de nodige voorzichtigheid. Om niet door de buizen heen te branden wordt ‘double pass welding’ toegepast.

De buisvormen van de Helium SLA zijn analoog aan die van de Helium SL, de evenknie in carbon, omdat ze de optimale stijfheid bieden bij het gegeven gewicht. In het geval van een SLA-frame is dat 1.200 gram.
Het nieuwe Helium-frame is geschikt voor een mechanische schakelgroep, en de kabels lopen geheel binnendoor. Naast de zeer dunne staande achtervork moet een zadelpendiameter van 27.2 mm voor het nodige comfort zorgen.

Met de Helium SLA mikt Ridley op het instapniveau wat complete fietsen betreft. Een frameset zal rond de $ 800 kosten, complete fietsen gaan van $ 1.300 tot $ 2.000. (RVS)