Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Renners rijden loodzware Dauphiné-proloog met mountainbikeversnelling

“Het moet precies altijd maar meer zijn, altijd maar extremer", klaagt Bakelants.

Een belangrijk meetpunt op weg naar de Ronde van Frankrijk is het Critérium du Dauphiné. Het begint vandaag met een ‘moordende’ klimproloog op de Montée du Mont Chéry. In iets minder dan 4 kilometer overwinnen de renners pittige hellingshoeken. Gemiddeld gaat het er 9,7 procent omhoog. “Zonder mountainbikeversnelling geraak je niet boven”, mopperen renners in Het Nieuwsblad.

Het klimwerk begint relatief eenvoudig met een eerste kilometer van ruim 6 procent. De volgende kilometer kent delen van bijna 15 procent en 7 procent. Daarna is verschuilen nergens meer mogelijk: in de tweede helft van de klimproloog duiken de hellingsgraden niet meer onder de 10 procent. In de laatste 900 meter bedraagt het percentage zelfs meer dan 15 procent. De klim op het grondgebied van Les Gets, onderdeel van skigebied Portes du Soleil, zat in 2014 al eens in het parcours.

Landgenoot Jan Bakelants rijdt de klimproloog met een 36×32. “Normaal passeer je met 32×28 overal in de bergen van de Tour. Het kan wel eens een kilometer stoempen zijn, maar hier moet je het met een mountainbikeversnellling doen”, zegt de Kempenaar van AG2R – La Mondiale tegen Het Nieuwsblad. “De eerste twee kilometer wegen al goed door, maar dan krijg je duizend meter lang een heuse muur. Het is gelukkig een mooie baan, maar daar houdt het bij op.”

“Het moet precies altijd maar meer zijn, altijd maar extremer. Ik weet niet wat een mountainbikeversnelling met wegwielrennen te maken heeft, maar het is blijkbaar de tendens. In Spanje deed de Tour-organisator ASO dit soort dingetjes al een tijdje, maar dit is nieuw voor Frankrijk. In het Baskenland moesten we ook al twee keer dit jaar een mountainbikeversnelling laten monteren. Is het dan niet spectaculair genoeg als we gewoon l’Alpe d’Huez oprijden? Dit is voor niemand plezant als je hier aankomt in de Dauphiné en ineens moet beginnen zoeken met wat materieel je moet rijden om het beste vooruit te komen. Maar bon, het zij zo.”