Deel dit artikel:

Radicaal nieuw design voor Zipp 454 NSW wielen

Amerikaanse wielenbouwer laat velgvorm verder evolueren.

Je kunt van Amerikanen van alles zeggen. Je kunt beweren dat ze shallow zijn – zie de huidige cabareteske presidentsverkiezingen. Je kunt beweren dat ze fake zijn – met hun cultuur van awesome en bigger en better. Maar je moet ook kunnen toegeven dat ze always on the forefront zijn. Kijk maar naar dit baanbrekende design van de nieuwste Zipp-wielen, 454 NSW Carbon Clincher gedoopt.

Zipp is al jaren een trendsetter in de aerodynamica van wielen, met bijvoorbeeld het Firecrest-profiel in plaats van de traditionele V-doorsnede van aero-wielen. De laatste jaren is er door concurrenten veel naar Zipp gekeken, en is er veel van hen overgenomen.
Om met een radicale vernieuwing te komen is één ding, maar om de voorsprong te blijven behouden, is een tweede zaak. Zipp lijkt daar met de 454 NSW toch weer in te slagen, want als we ze op hun woord geloven, zijn de nieuwe carbon draadwielen de snelste en best presterende exemplaren die ze ooit hebben gemaakt.

Het nieuwe SawTooth-patroon van de velg is (uiteraard gepatenteerd en) in staat om de luchtweerstand te verminderen en tegelijkertijd de zijdelingse krachten op het wiel beter uit te balanceren. Niet alleen de visueel in het oog springende ‘vinnen’ op de binnendiameter van de velg doen hieraan mee, maar ook een nieuw ontworpen patroon van aero-putjes (‘dimples’) op de zijkanten van de velg laten de lucht beter aan- en afstromen. Zipp noemt ze HexFin ABLC dimples.

De nieuwe velgvorm is geïnspireerd op een aero-vorm uit de natuur, te weten die van de borstvinnen van een bultrug. Als die onregelmatige vorm aan een logge walvis al snelheid en wendbaarheid mee kan geven, dan moest dat voor lichte en stijve fietsvelgen ook iets kunnen betekenen, meende Zipp. Niet dat ze over één nacht ijs gingen in de zoektocht naar een aero-voordeel dat ook in de natuur voorkomt: er werden 36 bio-vormen onderzocht op hun vermogen tot zelf-balans in combinatie met een solide eigen structuur.

Ook werd er gevarieerd in velghoogte, aantal HyperFoil-secties op de velg en in carbon lay-up. Ruim 250 uur windtunnel-onderzoek en een veelvoud aan ‘real-life’ testuren leverden uiteindelijk het eindresultaat op.

Eén velg kost 12 uur handwerk om te maken en daarna moeten er nog een naaf en Sapim CX Ray spaken worden gemonteerd om tot een 454 NSW wiel te komen. Het prijskaartje voor een wielenset is dan ook navenant: 4000 euro.

Een voorwiel (18 spaken) weegt 690 gram, achter (24 spaken) is dat 835 gram. Een velghoogte varieert van 53-58 mm, de breedte van 27.8 tot 26.4 mm (remrand). (RVS)

NEW IN!

T-SHIRT

FIRE 4 YR RIDE