Deel dit artikel:

Pinarello maakt zijn tijdritfiets voor Spelen nog wat aerodynamischer

De Olympische Spelen in Parijs naderen. Voor Pinarello is dat het moment om een nieuwe uitvoering van de Bolide F TT te lanceren. De Italiaanse fabrikant hoopt de geselecteerde mannen van Ineos Grenadiers hiermee voordeel te geven.

Michał Kwiatkowski (Polen), Magnus Sheffield (Verenigde Staten), regerend Europees kampioen tijdrijden Joshua Tarling (Groot-Brittannië) en de voormalig wereldkampioenen tijdrijden Tobias Foss (Noorwegen) en Filippo Ganna (Italië) hebben de nieuwe tijdritfiets inmiddels in hun garage staan. De bolide is gekleurd in een mix van Luxter Red Gold en Luxter Blue. Op de zitbuis staan de nationaliteiten vermeld.

Kleiner weerstandsoppervlak

De Bolide F TT maakt gebruik van veel dezelfde technologieën die zijn toegepast op de vernieuwde Bolide F HR-modellen. Die zijn dan weer de keuze van het Italiaanse baanteam gedurende de endurance-evenementen.

Pinarello pronkt vooral met het gegeven dat het weerstandsoppervlak sterk is afgenomen. De Italianen claimen een CdA-reductie van 2,28 procent. De verbeterde aerodynamica is volgens Pinarello te danken aan diverse zaken, waaronder de zogeheten AirStream-technologie, die ontwikkeld is in samenwerking met de Universiteit van Adelaide en R&D-partner NablaFlow. Het gaat hierbij om de AeroNodes, de kartelige structuur op de zitbuis en zadelpen. Dat patroon moet de luchtstroming die de trapbeweging genereert op een juiste manier verwerken. 

De AirFoil-secties op de trapas en wielnaven zijn langer en slanker om het frontale oppervlak te verkleinen. Deze innovaties zijn mogelijk door de eerdere beslissing van de UCI om de veelbesproken 3:1-regel te schrappen. Onderzoek heeft uitgewezen dat hoogte-breedteverhoudingen van 6:1 en zelfs 8:1 aanzienlijk beter presteren.

Pinarello heeft tevens de achtervork en trapas verstevigd. Hierdoor kon de bandenspeling worden vergroot van 28 millimeter (bij het oude model) naar 32 millimeter, zonder afbreuk te doen aan de responsiviteit en stijfheid. 

Smalle vork 

Kijkend naar het frame zien we ook een smallere vork en staande achtervork. Hiermee gaat Pinarello in tegen de recente trend bij aeroframes. Daar wordt nu veelal geopteerd voor brede vorken en staande achtervorken om de totale luchtweerstand van fiets en berijder te verminderen. Pinarello wijst echter op eigen onderzoek – ruim tweeduizend Computational Fluid Dynamics-tests – dat laat zien dat de smalst mogelijke vorken en staande achtervorken het gewicht van het frame minimaliseren en de snelste algemene resultaten opleveren bij uiteenlopende windomstandigheden. 

Geoptimaliseerde stuurgeometrie

Aan de hand van diezelfde Computational Fluid Dynamics-tests is ook de stuurgeometrie geoptimaliseerd. Ook hiervoor heeft Pinarello samengewerkt met NablaFlow dat daarvoor specifieke software tot zijn beschikking heeft. Bij de studies is ook gekeken naar de optimale aerodynamische positie van bidonhouders en bidons.

Gerelateerde artikels