Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Pinarello Dogma F10 nu ook met schijven

Nadat Pinarello recent zijn eerste elektrische mountainbike voorstelde, zet de Italiaanse fietsfabrikant nu vol in op die andere technologie die aan het doorbreken is: schijfremmen op racefietsen.

Eind vorig jaar maakten we kennis met de Pinarello Dogma F10, een doorontwikkeling van de F8 waarop ontelbaar veel topkoersen werden gewonnen. Nog iets lichter, nog iets stijver, aerodynamisch verbeterd en nog wat asymmetrischer ontpopte de F10 zich tot een echte koersfiets zonder dat het een bottenbreker is. Pinarello maakt zich sterk dat de Disc versie van de F10 alle rijeigenschappen van de fiets met velgremmen overneemt. Qua vorm en gebruikte materialen is de F10 Disc nagenoeg identiek aan de gewone F10, maar in functie van de schijfremmen werd voor steekassen gekozen (100 x 12 mm voor en 142 x 12 mm achter). Het frame is goedgekeurd door de UCI, hoeveel extra gewicht de schijfremfiets op de weegschaal zet meldt Pinarello niet. De fiets zal beschikbaar zijn in elf maten (440, 465, 500, 515, 530, 540, 550, 560, 575, 595 en 620) en in vijf kleurstellingen (Mars Orange, Black Lava, Black on Black, Red Magma en Team Sky). Een gemiste kans is wel dat er slechts banden tot 25 mm breedte in het frame passen. Racefietsen met schijfremmen zijn ideaal om bij slechte weersomstandigheden te gebruiken en dan bieden iets bredere banden meer comfort, meer grip en kan je ook meer van de beschikbare remkracht benutten.