Origine heeft de Axxome al meer dan een decennium in het gamma. In zijn derde uitvoering verandert de Axxome radicaal, zonder daarmee helemaal af te stappen van de basis. De fiets mixt prestaties nog steeds met rijcomfort, alleen ligt de lat op dat vlak nu een fractie hoger. Het nieuwe frame is volgens Origine nog performanter voor meer comfort en een ruimer inzetbereik.
UML-technologie
In 2021 pakte het Axxome Evo-frame uit met de UML-technologie. Bij UML, dat staat voor Unique Matrix Layup, worden de carbon prepregs in één keer rond één enkele binnenmal geschikt. Op die manier zijn er geen overlappingen meer, geen restmateriaal en geen overtollige hars in de hoeken. Origine stelt de buisvormen van de Axxome III te hebben geoptimaliseerd om de voordelen van UML maximaal te benutten.
Anders dan bij de Axxome II Evo is de mal van de complete Axxome III ontwikkeld in functie van de UML-productietechniek die er naar streeft om de binnenkant van de framebuizen zo perfect en egaal mogelijk af te werken. Voortaan past Origine de UML-productietechniek zowel op het hoofdframe als op de achtertrein toe. De vorm van de buizen en de cruciale verbindingen tussen de verschillende framebuizen zijn het resultaat van een ontwikkelingsproces waarbij de UML-technologie de voornaamste rol speelde, uiteraard met respect voor de visuele kant van de zaak.
Vermogensafgifte
Het Franse merkt claimt dat de vermogensafgifte bij de Axxome III is verbeterd, vooral dankzij het geoptimaliseerde Dynamic Response. Hiermee bedoelt Origine dat het frame zodanig is ontwikkeld dat het met je meewerkt en zeker niet tegenwerkt. Concreet komt het erop neer dat het frame het principe van een boog imiteert door energie die in het frame ontstaat als je vol accelereert te gebruiken om je inspanning te ondersteunen.
Betere demping
In haar laboratorium stelde Origine vast dat de Axxome III 12 procent meer trillingen dempt dan zijn voorganger. Je hebt het ongetwijfeld al eens meegemaakt dat je bij het inzetten van een sprintje een deel van de inspanning verloren zag gaan toen de fiets net op dat moment door een putje in het wegdek knalde. Met de Axxome III krijg je een vloeiende vermogensafgifte en een mooie ‘ronde’ pedaaltred, ook op slecht wegdek. Voor nog meer comfort kan je op de Axxome banden tot 35 millimeter monteren. Daarmee is de fiets nog breder inzetbaar.
Evenwicht tussen stabiliteit en wendbaarheid
Bij de ontwikkeling van de nieuwste Axxome heeft origine tevens oog gehad voor aspecten als wendbaarheid en veiligheid. Er is gezocht naar een evenwicht tussen een fiets die stabiel en op snelheid van een berg afdaalt en een fiets die net zo goed door de smalle paden van de drukke stad manoeuvreert. De onderhoudsvriendelijke stuurinrichting – waarbij werk is gemaakt van integratie – heeft geen enkel stroef punt. Je kunt veilig je handen van het stuur halen, bijvoorbeeld om een energiereep uit je shirtzak te grissen.
Twee Axxome-frames
Je komt pas tot prestaties als het materiaal aangepast is aan het gebruik. En aangezien er verschillende soorten fietsers zijn, stellen die uiteraard hun eigen eisen aan hun fiets. Origine heeft niet echt een fietsgamma en biedt juist verschillende frames die de klant als basis gebruikt om deze vervolgens naar eigen voorkeur samen te stellen.
Voor de Axxome III ontwikkelde Origine de GTR (854 gram) die focust op explosiviteit en snelheid, terwijl de Axxome GTO bedoeld is voor de endurance fietser die comfort en snelheid wenst. Beide frames hebben een achtertrein die uit één stuk is gemaakt. Origine noemt deze technologie Continuous Carbon Tubing (CCT).