Deel dit artikel:

OPEN lanceert de U.P.P.E.R.

Gravelbike die superlicht en allround is.

Als ze in Amerika eenmaal een trend in gang zetten, dan is er een jaar of wat later ook geen houden meer aan in Europa. Zie de gravelbikes. Twee jaar geleden nog non-existent, inmiddels zowat alomtegenwoordig. Althans, als je de fietssector een beetje volgt.

OPEN is een jong merk waar Gerard Vroomen achter schuil gaat, één van de oprichters van Cervélo, het roemruchte aerofietsenmerk. OPEN heeft geen uitgebreid gamma, maar de fietsen die ze hebben, zijn wel allemaal state-of-the-art.
De nieuwste loot aan de boom bij OPEN is de U.P.P.E.R., een bike die geïnspireerd is op de U.P.

Framevorm, bandenruimte, compatibiliteit met 700c en 650b banden zijn identiek en ziedaar al meteen de ingrediënten voor gebruik van de fiets op asfalt, gravel en zelf singletracks.
De fiets is geschikt om race-onderdelen te monteren, maar ook crossbanden tot 40 mm breed en mtb-banden tot 2.1 inch (in maat 27.5 inch) kan de U.P.P.E.R. aan.

Het verschil zit hem in de carbon lay-up, het gewicht en de voorvork, maar de nieuweling heeft ook andere rembevestigingspunten, steekassen en een andere soort lak.
Het framegewicht ging omlaag naar 870 gram voor een maatje M, maar de stijfheid van het bracket en de torsiestijfheid leden daar niet onder: ze gingen zelfs een tikkeltje omhoog.
De OPEN U-turn voorvork is helemaal nieuw. Slank gevormd weegt het ding nog maar 375 gram, terwijl er toch 2.1 inch banden in passen (om maar te zeggen: hij moet niettemin breed zijn).

Dat OPEN echt nadenkt over de techniek blijkt uit het gegeven dat ze de Flatmount remmen (die iets lichter zijn dan Postmount remmen, maar dat voordeel verliezen vanwege de bijkomende adapters die nodig zijn om ze te kunnen monteren) rechtstreeks – dus zonder adapter – op de vork schroeven.

Om een nieuwe OPEN aan te schaffen dien je trouwens wel een bepaalde OPENheid aangaande geldstromen te bezitten. De U.P.P.E.R. frameset doet € 4.500 wegvloeien van je bankrekening.