Al sinds 2009 biedt Shimano elektronische Di2-groepen aan. Nu maakt ook de immer populaire 105 deel uit van dat aanbod. Net zoals bij de jongste Dura-Ace en Ultegra Di2 maakt Shimano hier gebruik van een hybride systeem, met shifters die draadloos verbinding maken met de batterij (in de zadelbuis) en de voor- en achterderailleur, die wel met kabels zijn verbonden. Dat moet zorgen voor betrouwbare prestaties onder alle omstandigheden.
De enkele geïntegreerde oplaadbare batterij per shifter is gemakkelijk op te laden, en zorgt voor stabiele en betrouwbare schakelprestaties op elk moment, belooft Shimano. Wil je wat aanpassen, dan kan dat relatief eenvoudig dankzij de E-Tube Project-app op je telefoon. Daarmee kan je de schakelsnelheid, het aantal versnellingen per klik en de Synchronized en Semi-Synchro schakelfuncties instellen.
Zelfde verbeteringen als topgroepen
De nieuwe Shimano 105-shifters profiteren van de vernieuwde vorm die Shimano sinds de introductie van de nieuwe Dura-Ace en Ultegra hanteert. De verhoogde remhendels bieden een betere houvast en meer controle. Over het remgedrag zal je waarschijnlijk evenmin ontgoocheld zijn, want de hendels zouden nog soepeler moeten werken en beter te doseren zijn. De remblokken bieden net iets meer speling met de remschijf dan bij de vorige 105, terwijl de ontluchtingsprocedure vereenvoudigd is. Zoals gebruikelijk bij Di2, schakel je met de bovenste van de twee schakelknopen op en met de onderste af.
Ruimer bereik, kleine stappen
Een van de voordelen van een 12-speed cassette is het ruime versnellingsbereik, gecombineerd met kleinere stappen daartussen. Recreatieve fietsers moeten zowat overal uit de voeten kunnen met de 11-34- en 11-36-cassette-opties in combinatie met de 50/34- en 52/36-tandwielen vooraan. Steile hellingen en stevige sprints moeten daarmee altijd mogelijk zijn. Je kan trouwens nog altijd je 11-speed-wielen gebruiken, want de nieuwe cassettes passen op de vorige cassettebody’s.
Betaalbare carbon wielen
Evenzeer aantrekkelijk zijn de nieuwe RS710 Carbon wielen. De lichtere C32 (1504 gram) en de meer aero en allround C46 (1612 gram) delen het DNA met de C36 en C50 Dura-Ace- en Ultegra-wielen. De interne velgbreedte van 21 mm is modern breed en past bij de huidige generatie van dikkere racebanden. Beide non-series-wielen zijn 11- en 12-speed compatibel, tubeless-ready en worden gesierd met het Shimano logo.
Prijzen
Het 105 Di2 Intropack R7100 met 172.5 mm cranks, 50×34-combo, 11-34-cassette en RT70-remschijven zal 1869 euro kosten, de standaard 105 Di2 R7100 Disc-groepen 1729 euro. De wielen komen op 1148 euro.