Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Ook Firefly kiest voor Classified-naven

Vorige week kondigde Classified nog aan dat ze en partnership aangaan met het Duitse high-end merk Storck en vandaag is het alweer prijs. De Amerikaanse custom fietsenbouwer Firefly zal vanaf het voorjaar van 2022 aan klanten de optie bieden om hun weg-, gravel- of crossfiets te laten uitrusten met de Powershift-achternaaf van Classified.

Firefly produceert titanium fietsen en is het eerste Amerikaanse fietsenmerk dat Classified mee aan boord trekt. Volgens Tyler Evans, mede-eigenaar van Firefly, is het een ‘match made in heaven’: “Firefly is altijd op zoek naar de beste onderdelen om fietsen af te monteren. Toen we van het Classified-systeem hoorden, waren we al onder de indruk. Maar toen we de Powershift-achternaaf ook zelf konden testen, waren we meteen verkocht. De snelheid waarmee je schakelt, de mogelijkheid om te schakelen terwijl je keihard op de trappers loopt, het extra brede bereik van de versnellingen… We geloven dat deze innovatie een gamechanger kan zijn voor veel van onze klanten.”

Tijdloos titanium

De titanium fietsen van Firefly zijn tijdloze pareltjes én volledig custom op te bouwen. Je kiest dus zelf welke afmontage je op je fiets wenst. De Powershift-achternaaf van Classified zal dus vanaf het voorjaar van 2022 tussen de keuze-opties staan. Maar je spaarvarken moet wel flink gevuld zijn, want voor een custom Firefly ben je al gauw tussen de 9000 en 15.000$ kwijt.

Byebye voorderailleur

Het Belgische Classified ontwikkelde een elektronisch aangestuurde Powershift-achternaaf die een voorderailleur en dubbel voorblad als het ware overbodig maakt. Het houdt in dat een 1×11 of 1×12-speed aandrijving gecombineerd wordt met een naafversnelling met twee versnellingen. De gewone versnelling heeft een 1 op 1 verhouding. Schakel je af, dan verandert de overbrenging in de achternaaf naar 0,7 en rij je dus op een ‘virtueel’ klein voorblad. Je bedient het systeem gewoon met je shifters, net zoals je een voorderailleur zou bedienen: de hub in het stuuruiteinde stuurt een signaal naar een ontvanger aan de achternaaf, die de schakelbeweging dan inzet.

Meer info over het Powershift-systeem vind je op de website van Classified.

Gerelateerde artikels