Deel dit artikel:

Onderzoek: Tom Dumoulin en Marianne Vos zijn de uithangborden van Nederlandse wielersport

De Nederlandse wielersport beleeft schitterende tijden. En dat is terug te zien aan de populariteit van de succesvolle renners. Met de zege in de Giro en tweede plaats in de voorbije Tour kent 76 procent van de Nederlanders Tom Dumoulin. Marianne Vos staat op plaats twee (75 procent). Opvallend: La Vos heeft een hogere marketingwaarde dan Turbo Tom.

In tijden waarin de Nederlandse voetballers het laten afweten, kunnen de oranje sportfans pronken met in ieder geval hun wielrenners. Niki Terpstra liet zich dit jaar in de klassiekers zien, Tom Dumoulin reed naar het podium van de Giro én Tour en met rensters als Marianne Vos, Annemiek van Vleuten en Anna van der Breggen domineren de Hollanders de wielersport bij de vrouwen.

Voor het gerenommeerde onderzoeksbureau Nielsen was dat reden om deze zomer eens onderzoek te doen naar de Nederlandse wielersporters. Wat blijkt: Dumoulin is de bekendste wielrenner van dit moment. Zo’n 76 procent van de Hollanders heeft van hem gehoord.

Leading lady
Achter hem staat geen Dylan Groenewegen, Niki Terpstra of Bauke Mollema, maar een vrouw: Marianne Vos. Zij geniet slechts één procentpunt minder bekendheid dan Dumoulin (75 procent). De andere Nederlandse vrouwen, die ook zeer verdienstelijk presteren, zijn bekend bij minder dan de helft van de Hollanders (Van der Breggen: 49 procent, Van Vleuten: 45 procent). Vos, die in 2012 haar hoogtepunt beleefde met olympisch goud en een wereldtitel op de weg en nog altijd succesvol is, blijft dus de leading leady van het vrouwenpeloton.

Het onderzoeksbureau komt met nog een opvallende conclusie, die zeker interessant is voor bedrijven en merken die zich willen verbinden aan een Nederlandse wielrenner. De marketingwaarde van Vos is de grootste van alle Nederlandse wielrenners. Ze scoort net iets beter dan Dumoulin. Beiden worden gezien als succesvol en rolmodellen. De wijze waarop Vos haar volgers via sociale media op de hoogte houdt, zorgt mede voor een hoge marketingwaarde.

Voor het onderzoek naar de marketingwaarde beoordeelden duizend Nederlanders de sporters op aspecten als bekendheid, sympathie en betrouwbaarheid. Daaruit rolde per wielrenner een N-score, een cijfer op een schaal van 0 tot 100. Na Vos (74) volgen Dumoulin (72) en Mollema (68).