Deel dit artikel:

Officine Mattio zet zijn SL op punt

De SL staat bij het Italiaanse Officine Mattio wel degelijk voor Super Leggera, want met zijn framegewicht van 660 gram is hij effectief superlicht, terwijl hij banden tot 40 mm kan huisvesten. Hij is in Italië ontworpen én gemaakt.

Net als zijn voorganger is ook de nieuwe SL weer 100% Italiaans en gericht op een laag gewicht maar hij ziet er wat hedendaagser uit. De boven- en onderbuis zijn niet langer rond maar platter om meer stijfheid en stabiliteit te creëren. De bovenbuis gaat wat dieper naar beneden, waardoor je een twee centimeter diepere sloping krijgt. Volgens de fabrikant wordt de fiets daardoor ook reactiever en vinniger. Ook de achtervork is aangepakt en de verbinding tussen staande en liggende achtervork is stijver gemaakt.

De vork biedt nu meer speling voor bredere banden: tot 40 mm kan je monteren. De vork is daardoor 8 mm hoger maar ter compensatie is de balhoofdbuis korter. De vorm van de vork moet zowel comfort als directheid garanderen.

Zowel de vork als het frame zijn gemaakt van de T1100G-carbonvezel van het bekende Toray met een specifiek hars. Die combinatie maakt de fiets licht en stijf. Het frame weegt ongeschilderd 660 gram. Het frame wordt gemaakt door een gereputeerde Italiaanse carbonspecialist en daarna in Piemonte met de hand in de knappe kleuren gespoten.

Zoals elke fiets van Officine Mattio kan je deze SL met je gewenste componenten laten afmonteren en in jouw favoriete kleuren laten spuiten. Daarvoor gebruik je de online configurator. Er zijn ook vier standaard uitvoeringen, met Ultegra Di2, Red AXS, Dura-Ace Di2 en Super Record WRL. Je kan kiezen uit acht standaard maten, van 48 tot 63 cm maar je kan ook een frame op maat laten maken.

De prijzen voor de complete fietsen starten vanaf 12.390 euro, de frameset (inclusief cockpit en zadelpen) vanaf 7623 euro.