Deel dit artikel:

Nog nieuw: Specialized Epic en Chisel

De full-suspension Specialized Epic die we recent in de Belgian Mountainbike Challenge testten is niet langer want zijn opvolger is klaar. En voor wie in de Lage Landen straks op zoek gaat naar een no nonsense aluminium hardtail zal de Specialized Chisel een héél interessante optie zijn.

Carbon wordt als framemateriaal steeds toegankelijker waardoor aluminium frames almaar vaker met een scheef oog bekeken worden. Onterecht want met alu kan je nog altijd heel leuke fietsen bouwen die voor een propere prijs de deur uit kunnen. Het aluminium frame van de Chisel weegt onder andere dankzij het gebruik van de d’Aluisio SmartWeld Technology en een compleet nieuwe M5 legering slechts 1.350 gram, de kabels worden door het frame geleid en het frame hanteert de Boost inbouwstandaard. Bredere naven leiden tot een stabieler en stijver pakket, dat is algemeen geweten. In de maten medium, large en extra large wordt een voorvork met 100 mm veerweg gemonteerd, in een Chisel in maat small steekt een vork met 90 mm veerweg en voor de XS is dat nog eens tien millimeter minder. Handig is de afneembare voorderailleurnok zodat je zelf beslist of je met één dan wel twee kettingbladen wil rijden. De geometrie is gebaseerd op die van de carbon Epic hardtail. De prijzen van de Chisel variëren van 1.499 tot 1.799 euro.

De Epic full-suspension cross-country machine ziet er op het eerste gezicht niet spectaculair anders uit dan zijn voorganger, maar is dat wel degelijk. Op S-Works niveau werd de frameset 345 gram lichter, bij de Comp en Expert modellen loopt de gewichtswinst zelfs op tot 525 gram. Voortaan maakt de Epic gebruik van de Boost-inbouwstandaard en de achterdempers komen niet langer van bij Fox, maar wel van bij RockShox. Een belangrijke aanpassing aan het frame is de vernieuwde Brain unit die niet langer aan de binnenkant van de staande achtervork zit, maar vlak aan de achteras. Vlakbij de naaf kan de Brain 2.0 nog veel beter de klappen die vanaf de bodem komen aanvoelen en er efficiënt op reageren. Alle modellen hebben vanaf nu 100 mm veerweg voor en achter, de WorldCup versie met 90 mm veerweg verdwijnt. En alle Epic fietsen met een carbon hoofddriehoek, hebben nu ook een aluminium achtertrein (bij sommige Epics van de vorige modeljaren werd een carbon hoofdframe gecombineerd met een aluminium achtertrein). Standaard wordt de fiets met 2,1” brede banden geleverd, al is er ruimte genoeg voor banden tot 2,6”. In navolging van de Epic Hardtail werd de geometrie aangepast met een iets luiere balhoofdhoek en een aangepaste vorksprong om de alsmaar technischere stroken en drops in cross-country parcours de baas te kunnen. De Specialized Epic Comp van 2.999 euro is het basismodel, de S-Works Epic XTR Di2 spant met 9.999 euro de kroon. De S-Works Epic frameset zal voor 5.299 euro de toonbank passeren.