Deel dit artikel:

Nieuwe versie van Trek’s kasseienfiets

De Trek Domane SLR is toch weer verbeterd

Toen de Trek Domane in 2012 werd voorgesteld in het D-Hotel in Kortrijk dachten we dat Fabian Cancellara er ongetwijfeld de Ronde van Vlaanderen op zou gaan winnen, zoveel nog nooit gezien extra comfort bood Trek’s baanbrekende vinding destijds. Echter, Spartacus kwam noodlottig ten val en de Domane kaapte dus bij zijn introductie geen eeuwige koersglorie mee.

Vier jaar later is er een geheel nieuwe uitvoering van de Domane – hij krijgt de toevoeging ‘SLR’ – en deze keer wist Cancellara hem al wel meteen naar victorie te loodsen, om precies te zijn in de Strade Bianche vorige maand in Toscane. In de 100e Ronde bleef de Zwitser op plaats twee steken, en dat zat hem een dag later nog niet helemaal lekker, vertelde hij temidden van pers en Trek-dealers in het D-Hotel, dat opnieuw de eer kreeg om de voorstelling van de Domane te mogen hosten.

Al sinds de ontwikkeling van de eerste Domane begrepen de ingenieurs bij Trek dat het van persoon tot persoon verschilt hoeveel ‘comfort’ een renner wil hebben. De een wil op een uiterst stijf frame rijden, van de ander mag een fiets wat meer meegeven. Oplossingen om dat meteen al in de eerste Domane te integreren waren niet direct voorhanden, maar men bleef dus al die jaren niet stil zitten. Resultaat is opnieuw een fiets waarvan je op het eerste oog ‘wauw’ zegt. Kijk naar de zitbuis en het duidelijk dat dit nog niet eerder geziene technologie is. Kijk even verder naar de balhoofdbuis en ook daar blijkt volledig nieuwe technologie in verwerkt te zitten. Net zo onzichtbaar overigens is het derde aspect van de ‘nieuwe flexibiliteit’ en dat is het IsoCore stuur.

Dat laatste heeft een rubberlaagje in het carbonlaminaat verwerkt gekregen, waardoor de trillingsdemping met 20% zou zijn toegenomen, aldus Trek. 

De andere technologie betreft een verbeterde vorm van de IsoSpeed ontkoppelaar die we kennen van de eerste Domane. Deze keer is IsoSpeed instelbaar geworden. Door middel van een schuifpal krijgt de onafhankelijk van bovenbuis/achtervork opgehangen zitbuis meer of minder flex. Daarmee is dus keuze mogelijk tussen een stijvere of een meer relaxte fiets. In de laagste stand biedt de Domane SLR 14% meer verticale flexibiliteit dan de vroegere Domane.

Vooraan werd er ook driftig gewerkt aan vibratiedemping. Een roterend opgehangen binnenstuk met lagers boven en onder omklemt de vorkbuis en zorgt ervoor dat die meebuigt met de trillingen die via de voorvork binnendringen. Je moet het zien om het een beetje te begrijpen.

Of het allemaal werkt, dat gaan we vandaag vaststellen. Trek beweert in elk geval dat het rijgedrag, de controle en de precisie even top blijven als voorheen.

Schijfrem opties en extra ruimte voor de banden
De Domane SLR is beschikbaar in velg- en schijfremmen die beide meer bandenvrijheid dan voorheen hebben. Rijders kunnen nu rijden met 28c banden op de Domane SLR en 32c banden op de Domane SLR Disc. Hierdoor wordt de veelzijdigheid van het platform verder verhoogd en er wordt nog steeds voldaan aan de SPSC en ISO-standaards voor bandenvrijheid. De Domane SLR met velgremmen is voorzien van lichtgewicht Direct Mount remmen, de schijfrem versie is voorzien van 12mm steekassen. Zowel de velg- alsmede de schijfremversie zijn beiden voorzien van verborgen spatbordbevestigingen.

De Domane SLR komt er voorlopig in 6 uitvoeringen en als Project One custombike.

Domane SLR 9 eTap                       € 9.499
Domane SLR 7 Disc                         € 5.999
Domane SLR 7                                  € 5.499
Domane SLR 6 Disc                         € 4.999
Domane SLR 6                                  € 4.499
Domane SLR Disc frameset         € 3.199
Domane SLR frameset                  € 2.999

Indachtig het voornemen van Trek om zijn nieuwe modellen pas aan de wereld te tonen zodra ze klaar zijn voor de verkoop zijn ook de Domane’s SLR al uitgeleverd bij de dealers. Consumenten kunnen er dus al direct mee aan de slag!
(RVS)