Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Nieuwe patenten rond enkel kettingblad van Shimano en Sram

Shimano en Sram werken elk op hun manier aan de problemen van de 'one by'-aandrijving.

Naar aanleiding van de presentatie van de 3T Strada postten we gisteren het bericht dat de zwanenzang van de voorderailleur mogelijks is ingezet want de Strada heeft geen nok voor een voorderailleur. Dat bericht ontlokte op Facebook flink wat discussie over de voor- en nadelen van 1×11 aandrijvingen. Met nieuwe patenten willen Sram en Shimano één van de nadelen van ‘one by’-aandrijvingen aanpakken en de patenten bewijzen meteen ook dat ‘one by’ wel degelijk de toekomst wordt.

Gisteren merkten verschillende Grinta!-lezers op Facebook terecht op dat bij 1×11 en 1×12 aandrijvingen de kettinglijn vaak heel slecht is, met versnelde slijtage van de onderdelen en het risico van een vooraan aflopende ketting als gevolg. Uit een rapport van de World Federation of Sporting Goods Industry (WFSGI) blijkt nu dat zowel Sram als Shimano patenten heeft ingediend om het probleem van de slechte kettinglijnen bij een one by aandrijving aan te pakken. Shimano liet in Japan en de Verenigde Staten een patent registreren van een trapstel waarbij in de bracketas een soort van slede of glijmechanisme is geïntegreerd. Dat moet de rechter crank in staat stellen om wat zijdelings te bewegen zodat ongeacht de gekozen versnelling toch een rechte kettinglijn ontstaat.

Shimano patent

Het patent dat Sram voor de oplossing van dit probleem liet registreren is minder duidelijk. Sram maakt gewag van ‘a segmented chainring’ en op de tekening zijn holle bussen te zien waarop het kettingblad wordt gemonteerd, het lijkt een beetje op het systeem van zwevende schijfremmen bij motoren.

Hoe de finale producten er zullen uitzien en of ze ooit de markt halen zijn nog open vragen, maar dat beide merken aan de doorontwikkeling van one by aandrijvingen werken is overduidelijk.