Trek had onlangs al zijn Top Fuel (de cross-country gerichte full-suspension van Trek) voor modeljaar 2020 flink bijgespijkerd (dat verhaal lees je hier), maar nu is dus ook de meer op all-mountain gerichte Fuel EX langs de tekentafel gepasseerd. Om de Fuel EX fietsen nog beter op alle mogelijke terreinen te kunnen inzetten, groeide de veerweg vooraan naar 140 mm. De 130 mm veerweg achteraan bleef behouden. De geometrie van de fiets werd op eenzelfde manier als bij de Top Fuel aangepast: met een iets langer frame en een wat luiere balhoofdhoek voor meer stabiliteit in afdalingen en een wat steilere zitbuis om toch een efficiënte trappositie te vinden. Het nieuwe frame heeft een vast bevestigingspunt van de demper op de onderbuis wat tot een sterkere liggende achtervork en een hoger traprendement leidt. De Mino Link (een omkeerbare bus in de schommel zodat je de geometrie kunt aanpassen) en de Control Freak interne kabelgeleiding bleven behouden.
Dropper posts voor iedereen
De carbon Fuel EX-modellen hebben nu een opbergruimte in de onderbuis van het frame waar je een binnenband en een reparatiesetje kwijt kunt, meteen het einde van de carrière van de zadeltas. Had vroeger enkel de Fuel EX 9.9 een carbon frame én een carbon swingarm, dan worden vanaf volgend jaar ook de 9.8 en de 9.7 voorzien van een achterframe in carbon. Alle Fuel EX-modellen worden geleverd met een dropper post, een 1x aandrijving en 2,6” brede banden. Goed om weten is dat alle modellen beschikbaar zijn in de maten XS tot XXL. Een XS fiets staat altijd op 27,5” wielen, voor een fiets in maat S kan je kiezen uit 27,5” en 29” wielen. Vanaf framemaat medium is de 29” wielmaat de standaard. Daarmee vervalt de opdeling tussen de heren- en damesfietsen, maar kunnen alle fietsers (man of vrouw, klein of groot) kiezen uit een groter aanbod van Fuel EX-fietsen. De goedkoopste Fuel EX is de Fuel EX 5 van 2.099 euro, de Fuel EX 9.9 X01 AXS van 9.099 euro topt het gamma af. Alle Fuel EX fietsen vind je onder deze link.
LIV Cycling: Pique en Pique Advanced Pro
LIV Cycling is het merk waaronder Giant de dames van fietsen voorziet en in die line-up maakt nu de Pique 29 in een carbon en een aluminium versie zijn opwachting. Opmerkelijk: dit is de eerste LIV offroad fiets met 29” wielen.
Tussen de wielen
Dames zijn vaak kleiner dan mannen en dan wordt het lastig om voor hen een fiets met 29” wielen te bouwen. Je krijgt dan immers een fiets waarbij het frame nadrukkelijk ‘tussen’ de wielen hangt, met een logge en weinig wendbare fiets als resultaat. LIV kreeg het probleem toch opgelost en de Pique 29 is bedoeld voor cross-country rijdsters en dames die op marathonritten flink wat vaart willen maken. De geometrie is op snelheid gericht, de Maestro vering garandeert het comfort en de vering is specifiek aan de lichaamsbouw en de rijstijl van vrouwen aangepast. Volgens LIV zijn die parameters (lichaamsbouw, lengteverschil, spieractiviteit en krachtoutput) bij vrouwen nog altijd zodanig anders dan bij mannen dat een aangepaste fiets zin heeft. De twee Pique 29 modellen zijn opgebouwd rond een aluminium ALUXX-SL frame met voor en achter 100 millimeter veerweg, de Pique Advanced Pro 29 modellen hebben een carbon frame en evenveel veerweg voor en achter. De twee Pique Advanced Pro fietsen krijgen naast een carbon frame ook carbon wielen en een carbon stuur.
Dropper posts voor iedereen (bis)
Ongeacht de framemaat (van XS tot L) is er in het frame ruimte genoeg voor een bidon. Alle modellen zullen ook van een 30,9 mm dropper post worden voorzien. De line-up ziet er als volgt uit. De Pique Advanced Pro met carbon frame heb je in een Pique Advanced Pro 29 1 voor 4.7999 euro en een Pique Advanced Pro 29 2 voor 3.999 euro. Ga je voor aluminium, dan is er keuze uit een Pique 29 2 van 2.699 euro en een Pique 29 3 van 2.099 euro. Alle Pique modellen vind je nu al online en vanaf begin september ook in de winkels.