De naam Agonist komt van het Griekse ‘agon’, wat beduidt dat je je doelen kunt bereiken met de juiste inspanning en competitiegeest een heel eind geraakt, en daarnaast verwijst het naar de begrippen agonist – antagonist (tegenovergestelde spiergroepen).
De Agonist is voorzien van het Advanced Pivot System (APS), de veerophanging die zorgt voor maximale tractie en natuurlijk comfort, en het Big Wheel Concept (BWC), dat stabiliteit en stuurcontrole biedt.
Het APS in de Agonist is een getweakte versie van het al 10 jaar door BMC gebruikte full-suspension systeem. Strak en efficiënt bij het klimmen, gevoelig en actief tijdens afdalingen.
APS biedt 110 mm veerweg achteraan en daarmee het hoge comfort van een fully, maar het frame is niettemin erg licht gehouden, en BMC beweert dat de Agonist daarom niet onder doet voor de hardtails van de concurrentie.
BWC duidt op onder andere een luie balhoofdhoek, zodat je veel controle ervaart. Daarnaast zorgen een korte stuurpen en een heel breed stuur ervoor dat je op technische passages gemakkelijker uit de voeten kunt. Een lage standover-height bij alle maten Agonist moet ook nog voor vertrouwen zorgen tijdens het biken.
De Agonist heeft een interne kabelgeleiding, en de kabels zijn goed bevestigd zodat je geen onwelgevallige geluiden tegenkokmt. Het onderhoud kan vlot gebeuren dankzij interne carbon geleiders. Als kers op de taart heeft de Agonist een remote om de demper te bedienen. Ook met de kabels binnendoor.
De Agonist zal weldra bij BMC dealers verkrijgbaar zijn.