Deel dit artikel:

Nieuwe DT Swiss 350-naaf verdubbelt tanden en verlaagt gewicht

DT Swiss heeft haar 350-racefietsnaaf vernieuwd. Deze is lichter en onderhoudsvriendelijker dan zijn voorganger en maakt gebruik van het Ratchet 36 SL-systeem.

De 350 staat bekend om zijn eenvoud en betrouwbaarheid en zit onder de duurdere 180- en 240-naven van het merk. De naven zijn in trek onder verscheidene wielbouwers. De vernieuwde naven komen er in zowel quick-release- als steekasuitvoeringen, de laatste alleen in 100×12 millimeter of 142×12 millimeter. Ze lenen zich voor fietsen met velgremmen en center-lock schijfremmen.

De klassieke naven – dat wil zeggen: naven ontworpen voor gebruik met traditionele J-bend spaken – komen beschikbaar in opties met 20, 24, 28 en 32 gaten. De straight-pull variant is er alleen met 20 of 24 gaten. De voornaaf is geprijsd vanaf 84,90 euro, de achternaaf vanaf 214,90 euro. De prijzen van de straight-pull en klassieke varianten zijn gelijk. Op dit moment brengt DT Swiss nog geen complete wielsets uit met deze naaf.

Star Ratchet

Net als de 180 en 240 maakt de 350 gebruik van het Star Ratchet-systeem van het merk. De meeste freehubs gebruiken een combinatie van pallen en veren die tijdens het trappen in contact komen met de tanden in de naafbody. Het Star Ratchet-systeem van DT Swiss maakt geen gebruik van pallen, maar van twee ratchets die tegelijkertijd via een veer in elkaar grijpen tijdens het trappen. Omdat beide kanten in elkaar grijpen, wordt de kracht gelijkmatiger verdeeld dan bij een conventioneel pal-systeem.

De nieuwe 350-naaf is voorzien van de Ratchet 36 SL van het merk, die 36 tanden gebruikt voor een aangrijping van 10 graden. De vorige 350-naaf gebruikte 18 tanden. DT Swiss meent dat 36 tanden de beste keuze is voor de meeste fietsers, maar als je meer wilt, kun je upgraden naar de Ratchet 54 SL van het merk (aangrijping: 6,7 graden).

Gemakkelijker onderhoud

De nieuwe 350-naaf zou ook gemakkelijker te onderhouden zijn en vereist geen specialistisch gereedschap. De kap van de as is opnieuw ontworpen en kan nu met de hand worden verwijderd, aldus het merk. Dit betekent dat je gemakkelijk van naaf kunt wisselen als je wisselt tussen fietsen met verschillende aandrijvingen.

Gewichtsbesparing

DT Swiss geeft aan dat de nieuwe 350 lichter is dan zijn voorganger, met een geclaimde besparing van 5 procent voor de klassieke naaf en 10 procent voor de straight-pull naaf. Het gewicht van de voornaaf begint bij 139 gram en dat van de achternaaf bij 244 gram in het geval van de klassieke naaf. Bij de straight-pull is dat 106 gram voor en 219 gram achter.