Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Nieuwe Bora’s remmen de helft beter

In de onophoudelijke stroom van berichten over schijfremmen en disc-bikes en nieuwe schijfwielen lijkt een beter remoppervlak op een carbon velg een beetje mosterd na de maaltijd. Maar de soep wordt nu ook weer niet zo heet opgediend dat morgen iedereen een discracer bezit. Dus met ruim 50% meer stopkracht dankzij een innovatieve remrand verdienen de nieuwe Bora wielen van Campagnolo best wat aandacht.

Het was altijd al – en is vaak nog altijd – een probleem: die mooie carbon velgen kunnen in natte omstandigheden plotseling zomaar een gevaar op de weg blijken. Speciale remblokjes zijn sowieso nodig om carbon wielen fatsoenlijk tot stilstand te brengen, maar zelfs de meest geavanceerde compounds zijn vaak niet in staat om ook in de regen nog een veilige remkracht te genereren.

Dus hebben fabrikanten gezocht naar aangepaste remoppervlakken. Een zoektocht die stilaan in hevigheid zal afnemen, want de schijfremmen staan op de stoep, en daarbij is er geen contact meer tussen remblok en velg.

Maar tot de tijd dat iedereen aan schijfremmen gewend is – en dat gaat nog wel wat jaren duren – zal er nog vraag zijn naar goede oplossingen voor carbon wielen in combinatie met velgremmen.

Campagnolo toont alvast het resultaat van wat mogelijk is met enig doorgedreven speurwerk: de nieuwe generatie van Bora wielen is uitgerust met AC3 technologie. Dat staat voor All Conditions Carbon Control (een A met 3 C’s erachter) en betekent een remrand met speciale textuur, waarbij regen en vuil af kunnen vloeien via groeven, terwijl de remblokken meer grip kunnen uitoefenen.

Je moet er mee rijden om er meteen van overtuigd te raken, zegt Campagnolo.

In droge omstandigheden verbeteren de remprestaties ten opzichte van de vorige Bora-iteraties met 3%, maar bij natte condities loopt het voordeel op tot maar liefst 43%. En zelfs tot 55% vergeleken met de beste wielen van de eerstvolgende concurrent. Wie dat dan is, laat Campa jammer genoeg niet weten.

De AC3 technologie zal toegepast worden op Bora 35, Bora 50 en Bora Ultra TT wielen. Ze komen beschikbaar in de zomer.