Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Nieuw bandenduo van Schwalbe

De meeste Grinta!-lezers hebben hun mountainbike juist weer voor een lang seizoen verruild voor de racefiets, maar mountainbiken is in de rest van de wereld wel degelijk een zomersport. Vandaar dat Schwalbe hun nieuwste crosscountry-duo op dit moment presenteert, met de zomer voor de deur. Omdat het gaat om een iconische band, de Racing Ralph, willen we u dit nieuws niet onthouden.

Sinds jaar en dag heeft Schwalbe veel succes met een hele reeks mtb-banden met ludieke namen zoals Nobby Nic, Rocket Ron, Thunder Burt, Magic Mary, Hans Dampf en Racing Ralph. Allemaal voor verschillende mtb-disciplines of verschillende ondergrond.

De Racing Ralph is één van de XC-banden in de line-up en hij heeft nu een grondig vernieuwd profiel gekregen. Reden: de XC-parcoursen worden steeds technischer, er wordt meer in gesprongen en de ondergrond wordt almaar uitdagender. Crosscountrybanden moeten dus mee evolueren in betrouwbaarheid en duurzaamheid en dat roept om een aangepast noppenpatroon.

Foto: links de Racing Ray, rechts de Racing Ralph.

Volgens Schwalbe krijg je de beste prestaties in bochtengedrag, grip en rolweerstand door voor en achter verschillende banden te monteren. De Racing Ralph met zijn vernieuwde profiel is in dit geval de achterband, en als voorband verschijnt er een geheel nieuwe naam ten tonele: de Racing Ray. Diens noppenpatroon is geoptimaliseerd voor het stuurgedrag, dat van de Racing Ralph moet vooral voor tractie en dus snelheid zorgen. In heel uitzonderlijke gevallen (lees: droge en stoffige omlopen) zou de Racing Ralph ook als voorband gebruikt kunnen worden, al is de band daar in eerste instantie niet voor ontwikkeld.

Beide nieuwelingen vallen op ten opzichte van wat er al op de (XC)markt is door een karakteristieke vorm van de noppen. Langwerpige blokken met afgeronde hoeken, terwijl de vorige Racing Ralph juist heel vierkante noppen had. Bij de Racing Ray liggen ze goeddeels ‘in rijrichting’ – enkel aan de zijkanten staan stijve, nauwelijks vervormbare noppen daar haaks op – en bij de Racing Ralph staan ze allemaal haaks op de rijrichting, wat optimale tractie biedt. Het patroon is zodanig uitgekiend, met veel open ruimte tussen de noppen, dat de banden een groot zelfreinigend vermogen hebben: modder kan minder blijven plakken. Dat laatste is evenwel de theorie want een eerste test op het wereldbekerparcours van Albstadt leerde dat het nieuwe bandenduo het niet zo op dikke modder begrepen heeft. In Albstadt lag het deze week heel ‘vettig’ en bij de relatief lage snelheden in de technische afdalingen slaagden de banden er niet in om de modderbrij snel van zich af te gooien. Een echte modderband heeft hogere en verder uitstaande noppen zodat je de nieuwe Racing Ralph en Racing Ray toch beter op de drogere omlopen gebruikt.

Voor de Ray wordt Schwalbe’s eigen rubbercompound Addix Speedgrip gebruikt, voor de Ralph is dat Addix Speed.

De banden liggen vanaf juli in de winkel voor een adviesprijs van 57,90 euro per stuk.