Deel dit artikel:

Michelin stelt Power-gamma van banden voor

Meer grip, minder rolweerstand én lekbestendiger: de nieuwe benchmark.

De fietsbandenindustrie draait op volle toeren, getuige de presentaties van 3 toonaangevende bandenmerken in krap 4 maanden tijd. In oktober waren we bij Vittoria, in februari deed Hutchinson gewag van nieuwigheden en de voorbije 2 dagen waren we te gast bij Michelin, in het hoofdkwartier in Clermont-Ferrand, Frankrijk.

Het waren opwindende dagen, want zit je de ene dag nog op je gemak aan de koffie bij Starbucks op Zaventem, kun je een dag later niet meer terug naar die luchthaven omdat terroristen aldaar de boel hebben doen exploderen. Gelukkig was er ook nog de positieve opwinding van de persvoorstelling, want Michelin had niets aan het toeval overgelaten om het journaille van alle gemakken te voorzien en om het enthousiasme over het nieuwe Power-gamma over te brengen.

Dat gamma bestaat uit drie types racebanden, die elk geoptimaliseerd zijn voor een bepaald gebruik. De Power Competition is de snelste band van de drie. Met een rolweerstand die 25% lager ligt dan die van het vorige, ook al niet trage topmodel Pro 4, krijg je zomaar 10 Watt vermogenswinst. In mensentaal is dat een dikke minuut tijdswinst op een beklimming van l’Alpe d’Huez.

De Power Endurance is geoptimaliseerd voor lekbestendigheid, dankzij een nieuwe antileklaag, maar ook dankzij een verbeterde rubbercompound. De winst is 20% meer lekbestendigheid. De band heeft in lengterichting 10% meer grip en zijdelings, in bochten dus, 35% meer. Nog wat getallen: het kost 62 Kgf (eenheid van kracht) om een scherpe pin van 3 mm doorsnede door een Endurance band met 8,0 bar erin te drukken. Ter vergelijking: bij de concurrerende band van Continental is daar slechts 53,7 Kgf voor nodig.

Ten slotte zag gedurende een 2 jaar durend ontwikkelingsproces ook nog de Power All Season band het licht, en die legt de nadruk op grip. De nieuwe band heeft dankzij een betere compound 13% meer grip en wint er nog 2% bij door een efficiënter profiel. In totaal dus 15% meer baanvastheid ten opzichte van de voorganger.

Michelin liet de getallen royaal over ons heen komen, en zoals gewoonlijk was het allemaal weer beter dan ooit. Gelukkig liet men niet na om de getallen met uitvoerige uitleg te staven, en zelfs in de praktijk te tonen. Op één van de vele testbanen bij het enorme R&D centrum waar we op bezoek mochten, zagen we een Michelin-mannetje (Bibendum, maar dan in het zwart, zie foto’s) op een elektrische fiets rondjes draaien op doorweekt asfalt. Hij bleek 31 km/u gemiddeld te gaan op de cirkelvormige ronde van 20 meter doorsnee. Dat wil zeggen: dat is een zeer scherpe bocht. De testrijder hing in de bocht onder 27,5 graden, dat wil zeggen: zeer schuin. Blinde testen wezen uit dat met de band van de concurrent (Continental GP4000) niet harder dan 28,5 km/u gehaald kon worden zonder onderuit te gaan.

Verder liet een live proef zien dat de nieuwe Power Competition band liefst 354 meter verder rolde dan een oude Pro 4 band (zie bijgaande foto’s), die men vanaf een snelheid van 44 km/u naar 0 km/u liet uitbollen, en daarbij 957 meter ver rolde. Om maar te zeggen: de rolweerstand van de Power band is fenomenaal. Het is de nieuwe benchmark voor racebanden, aldus Michelin.

We zullen zien of dat bewaarheid wordt, maar veelbelovend was het bij Michelin alleszins wel. (RVS)