Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Mavic heeft ook tubeless banden

Na veel ontwikkelings- en testwerk acht het Franse Mavic de tijd rijp voor wielensets met daarop eigen tubeless banden. Tot dusver was de grootste bedenking bij tubeless racebanden de montage, maar Mavic heeft daar naar het schijnt komaf mee gemaakt.

Van perstrips kom je vaak terug met een extra T-shirt in je tas, eentje van het event waar je bij was. Ik gebruik dat soort event-T-shirts om in te slapen. Een van mijn favoriete shirts is een blauw exemplaar van de Hutchinson Open Tour, de cyclosportieve waar destijds de Road Tubeless banden van de Franse multinational werden voorgesteld. Hutchinson was de eerste met dergelijke banden en ze liepen heerlijk, al vanaf de eerste meters, herinner ik me nog. Road Tubeless banden vonden echter amper navolging, en het hele tubeless-concept bleef jarenlang afgeweerd door de andere grote bandenfabrikanten, wegens te moeilijk. Maar dat tubeless enorm veel voordelen biedt, weet ik dus al sinds 2008, want dat jaartal staat nog op mijn blauwe slaapshirt. Zo’n shirt gaat dus langer mee dan welke band ook, maar dat terzijde.

Het is nu 2017 en die andere Franse bandenmaker – of liever: bandenontwikkelaar, want de productie van Mavic banden gebeurt bij… Hutchinson – is inmiddels ook klaar voor tubeless voor racefietsen. Beter laat dan nooit.

Mavic benadert sinds geruime tijd alweer band en wiel als één geheel. Ze worden samen ontworpen, samen ontwikkeld en samen verkocht. Koop je een set pak ‘m beet Ksyrium wielen, dan zitten daar standaard al, pak ‘m opnieuw beet, Yksion banden omheen.

De nieuwe tubeless banden zijn dus logischerwijze ook onderdeel van een systeem, dat van de tubeless ready wielen. Dankzij Universal System Tubeless (UST) technologie beweert Mavic een vlotte montage van de banden te kunnen garanderen, plus een perfecte aansluiting rond de velg. Een en ander is mogelijk door nauwe toleranties te hanteren tijdens de fabricage plus een op elkaar afgestemd ontwerp van de velgrand en de kevlar hieldraad van de band. Het kevlar is met opzet buigzamer gemaakt dan gebruikelijk, zodat monteren gedurende de gehele levensduur van de band zonder gereedschap kan gebeuren.

Mavic zegt dat het oppompen van de tubeless band met een gewone vloerpomp kan plaatsvinden. Dat was altijd het meest heikele punt van tubeless voor racefietsen: je had er een compressor voor nodig, al kun je tegenwoordig prima uit de voeten met hoogvolumepompen als de Flashcharger van Bontrager, de Topeak Joe Blow Booster of de Zéfal Tubeless Tank.

Goed nieuws dus uit Frankrijk, want tubeless heeft behalve de montage wat mij betreft verder enkel voordelen.

Mavic gaat een hele reeks van carbon en alu versies van zijn Comete, Cosmic, Ksyrium en Allroad wielensets uitbrengen in UST-uitvoering (15 verschillende sets om precies te zijn) en 3 modellen banden (Open Pro Disc, Open Pro en Yksion Pro UST). De nieuwe banden en wielen zijn verkrijgbaar van juli of later dit jaar.