Deel dit artikel:

Look gaat er lichtjes over met de nieuwe 785

De Franse fietsenbouwer Look zal al eventjes zonder vederlichte topfiets en dat gat in het gamma timmeren ze nu dicht met de 785 Huez, what’s in a name. De team replica van Fortuneo-Vital klokt af op een indrukwekkende 5,91 kilogram waardoor de renners door de UCI verplicht worden om 900 gram (!) extra gewicht op de fiets mee te zeulen om aan de limiet van 6,8 kilo te geraken.

Ondanks het feit dat Alpe d’Huez dit jaar niet in het Tourparcours is opgenomen, blijft de beklimming voor velen tot de verbeelding spreken. Sinds 1952 lag de finishlijn maar liefst 28 keer in het skidorp. Geen betere berg dus om een klimfiets naar te vernoemen en geen betere locatie om diezelfde fiets voor te stellen.

De pest aan integratie

Bij de creatie van de 785 moest Look duidelijk een aantal offers brengen. Zijn verschillende Look aero-modellen van een kilometer afstand herkenbaar aan de vloeiende overgang van stuurpen naar bovenbuis, dan was integratie bij de ontwikkeling van de vederlichte 785 geen thema. Het sleutelwoord voor het ontwerp van de 785 was optimalisatie. Van de geometrie, de buisvormen en de wanddiktes. Uiteindelijk werd geopteerd voor een wanddikte van 0,6 mm, wat dankzij de doordachte buisvormen (variërend van traditioneel rond tot eerder vierkant) toch voor de nodige stijfheid zorgt. Om zowel de prijsbewuste als de dik verdienende fietsliefhebber te kunnen bekoren bestaat er naast de ultralichte 785 Huez RS ook een ‘gewone’ 785 Huez. Het verschil zit ’m in het aantal gebruikte soorten carbon: vier soorten voor de gewone 785 Huez en vijf soorten voor de RS. Inclusief vork weegt een 785 Huez RS frame daardoor 1.010 gram, de gewone Huez komt uit op 1.340 gram.

In eigen stal

In 2016 nam Look landgenoot en wielenfabrikant Corima over zodat de topmodellen van de Look 785 logischerwijs met Corima-wielen worden aangeboden. De absolute topper, de Team Fortuneo Vital replica, wordt bovendien uitgerust met het eigen Zed 2 crankstel. Hiervoor werd een Huez RS-versie met BB65 bottom bracket voorzien, terwijl het frame standaard geproduceerd wordt voor een PF86.5 trapas. Vlotjes onder de zes kilogram Naast de Corima Carbon 32mm MCC S+ tubular wielset draagt ook de SRAM Red Etap 22 groep bij tot het lage gewicht van de Fortuneo Vital replica, samen met zadelpen en cockpit uit Looks eigen ‘super light’ gamma. Dat alles zorgt ervoor dat de replica met 5,91 kilogram bijna een kilo onder de UCI-gewichtslimiet duikt.

Voor elke portemonnee wat wils

Toegegeven, 9.999 euro is een smak geld, al krijg je er wel een exclusief klimwapen voor in de plaats. De meer budgetvriendelijke versie zonder het RS-label heeft een plafond van 3.999 euro met een Shimano Ultegra Di2 afmontage. Ter vergelijking, voor diezelfde prijs heb je ook een RS-frame met de mechanische Ultegra. De goedkoopste 785 Huez met Shimano 105 is er al vanaf 2.299 euro.