Deel dit artikel:

Lazer maakt Tourrenners sneller met nieuwe aerohelm

In de tweede etappe van de Tour de France in Düsseldorf presenteert Lazer Helmets de Bullet. Het is de nieuwe aerohelm van de fabrikant. Onder meer André Greipel zal met de Bullet gaan rijden.

Wielrenners zijn zich tegenwoordig meer en meer bewust van hun materiaal en stellen hier hoge eisen aan en ze benutten elk voordeel dat ze dankzij de weerelementen kunnen behalen, in dit geval de aerodynamische luchtweerstand. De Bullet is met aandacht voor details ontworpen om renners elk aerodynamisch voordeel te kunnen bieden, zonder aan comfort of stijl in te boeten. Volgens die filosofie ontwerpt Lazer haar producten al bijna honderd jaar.

Aerodynamisch en comfortabel
De aerodynamische weghelm is geen nieuw concept. Met het gebruik van een aerohelm wordt het meeste vermogen gewonnen, terwijl de kosten van dit voordeel relatief laag zijn. Een helm ontwerpen die de grenzen van de traditionele weghelm verlegt, het creëren van een kruising tussen een weghelm en een tijdrithelm, is daarom een noodzakelijk onderdeel in het assortiment van een helmenfabrikant.

De Bullet gaat niet uit van een standaard ventilatie maar heeft een slankere vormgeving met een dicht oppervlak, waardoor de fietser minder luchtweerstand ervaart en daadwerkelijk meer vermogen kan genereren. Als antwoord op het verlies aan ventilatie heeft Lazer de Bullet ontworpen met een ventilatieopening (Air Slide) aan de voorkant. Deze kan worden geopend of gesloten om, indien noodzakelijk, meer ventilatie te bieden. Maar je kunt er ook een volledige dichte Air Slide-kap op plaatsen voor maximaal aerodynamisch voordeel. De Bullet is ontworpen om zo weinig mogelijk luchtweerstand te hebben en om tegelijkertijd geen concessies te doen aan het comfort van de rijder, zelfs op warme dagen met weinig wind.

Intensieve samenwerking
Aan de productie gingen twee jaar intensief onderzoek en ontwikkeling vooraf in het hoofdkantoor van Lazer in Antwerpen. Daarnaast is de Bullet grondig getest in de windtunnel bij Flanders Bike Valley om te zorgen dat het ontwerp correct en volgens de gewenste specificaties is. De Bullet is ook door professionele renners getest, onder wie André Greipel. Met hun feedback kon Lazer de helm perfectioneren.

André Greipel: “Er bestaat nu al jaren een samenwerking tussen Lotto Soudal en Lazer. Dit is mijn zevende jaar met het team, dus ik heb de evolutie van de verschillende helmen meegemaakt. Afgezien van het comfort is het aerodynamische voordeel van de helm de belangrijkste eigenschap en dit was het doel tijdens de ontwikkeling van de Bullet. Ik heb de nieuwe Bullet zelf getest en mijn terugkoppeling met de ontwikkelaars bij Lazer besproken. Het delen van kennis en ervaring vormt een belangrijk onderdeel van een goede samenwerking.”

Met de toevoeging van de Bullet aerohelm aan het productaanbod van Lazer kunnen Lotto Soudal en Team LottoNL-Jumbo hun perfecte helm uitkiezen voor iedere situatie. Voor weggebruik hebben zij de keuze tussen de snelle Bullet, de lichte en ventilerende Z1 en de Z1 met Aeroshield. Tijdens tijdritten gebruiken renners de Wasp Air met lange achterzijde of de stompe Victor. De keuze is afhankelijk van de weersomstandigheden, de positie en de voorkeur van de rijder.

Technische specificaties en aanvullende informatie

• De Bullet weegt 315 gram in de maat S

• Wattagewinsten voor de Bullet versus de Z1 zijn 7 watt bij 45 kilomete rper uur en tot 10 watt in een sprint

• Wattagewinsten voor de Bullet met de vaste Air Slide kap zijn nog eens 5 tot 6 watt meer dan met de Air Slide

• Leverbaar in 4 maten: XS, S, M en L

• De helm is voorzien van twee uitwisselbare ventilatie Air Slides, één met instelbaar ventilatiesysteem en één vaste

• De achterkap is qua design volledig aanpasbaar

• Compatibel met LifeBEAM

• Consumentenadviesprijs 249 euro of 279 euro (MIPS versie)

• Beschikbaar vanaf oktober 2017

NEW IN!

T-SHIRT

FIRE 4 YR RIDE