Deel dit artikel:

Lapierre vernieuwt de E-Zesty.

Het Franse Lapierre was een van de eerste merken die in 2019 reeds met een lichte e-mountainbike uitpakten. De Lapierre E-Zesty sloeg een eerste bescheiden brug tussen de gewone ‘human powered’ mountainbike en een soort hybride e-mountainbike. Gedaan met de zware motoren en batterijen, de E-Zesty werd op pad gestuurd met een lichte motor en reed als een gewone mountainbike.

Om nog even bij de innovatiedrang van Lapierre te blijven hangen. De Zesty was destijds (2007) ook een van de eerste mountainbikes die we in de categorie allmountain plaatsten. Het was een lichte bike met meer veerweg dan een pure crosscountry-bike. De enorme toename in het allmountainsegment bewees het gelijk van Lapierre. Een soortgelijk verhaal kunnen we ophangen aan de E-Zesty, onderhand heeft elke grote fabrikant wel een lichte e-mtb in het gamma. 

E-Zesty

Die eerste E-Zesty had 150 millimeter veerweg, was opgetrokken rond een carbon frame en deed beroep op een Fazua-motor. 27,5”-wielen waren toen, althans voor allmountain-bikes zowat de trend. Never change a winning team, moeten zij bij Lapierre gedacht hebben (maar dan in het Frans). De nieuwe E-Zesty heeft 140 millimeter veerweg, is opgetrokken rond een carbon frame met daarin een Fazua-motor en draait op 29”-wielen.

De nieuwe E-Zesty is een ideaal compromis tussen een laag gewicht, een soepel en vlot rijgedrag en een dynamische ondersteuning. De capaciteit van de batterij bedraagt nu 430Wh (dat is 72% meer dan vroeger) en de nieuwe Fazua Ride 60 is lichter en compacter, heeft een hoger koppel en is eenvoudig aanpasbaar aan jouw wensen.

Carbon frame

Weinig verbazend, maar de nieuwe E-Zesty is dus ook opgetrokken rond een carbon frame. De R&D-afdeling van Lapierre heeft nieuwe testprotocollen opgesteld om de prestaties van de verschillende carbonlagen en de verschillende motorisaties en -instellingen van de Fazua-motor te vergelijken. Uit deze tests, waarbij het vermogen van zowel rijder als motor tegen elkaar werden afgezet, hebben de Lapierre-ingenieurs de nodige informatie gedistilleerd om de beste UD SLI carbon lay-up en de best mogelijke instellingen van de aandrijving te ontwerpen. De nieuwe E-Zesty moet nu in staat zijn om met een batterij 1800 hoogtemeters te overbruggen, 800 meer dan de oude versie.

Om het gewicht, de efficiëntie en de precisie in afdalingen te verbeteren, is de carbon lay-up geoptimaliseerd en werden er meer high-modulus vezels in de UD SLI technologie gebruikt.

Die Uni Directional Super Light Innovation werkt met nieuwe, lichtere en sterkere vezels en maakt het eveneens mogelijk met een variabele wanddikte te werken zodat waar mogelijk minder materiaal gebruikt moet worden wat dan weer tot een flinke gewichtsbesparing leidt. Lapierre maakt gebruik van Torayca-vezels die in een polypropyleen mal worden samengedrukt. Op die manier is er minder hars nodig en kan er alweer op gewicht bespaard worden. Het framegewicht van de E-Zesty bedraagt zo 2,630 kilogram (maat M). De carbonconstructie maakt het ook gemakkelijker om de motor te integreren, te positioneren en in een hoek te plaatsen om de gewichtsverdeling te verbeteren en een fiets te creëren die nog speelser is en dichter bij het gevoel van een niet-elektrische mountainbike aanleunt.

Het frame van de E-Zesty werd overigens volledig hertekend waarbij motor en batterij in een slanker en meer discreet ontwerp werden geïntegreerd. In de bovenbuis krijg je nu een Led-display met informatie over motor en batterij. Alle kabels lopen voortaan binnendoor langsheen het balhoofd.

Het ontwerp en de overstap naar 29”-wielen en 140 millimeter veerweg betekende dat de kinematica en de vering moesten herzien worden om deze progressiever te maken aan het einde van de slag en meer ondersteunend in het midden. Met een flipchip kan je de schokdemper aanpassen zodat je met de E-Zesty in een Mullet-versie (27,5”-achterwiel) een nog levendiger fiets krijgt.

Het visuele kenmerk van de E-Zesty, met de schokdemper tussen de zadelbuis, blijft ongewijzigd. De bescherming werd verbeterd met een langer spatbord.

Bovenal hebben de nieuwe locaties van de draaipunten van de Four Bar Linkage-vering het anti-kickback en anti-squat systeem verder verbeterd voor optimale trapefficiëntie en verbeterde schokgevoeligheid.

Fazua

De keuze voor de Fazua Ride 60-motor werd vooral ingegeven door het lage gewicht. De compacte aandrijving weegt slechts 1,96 kilogram. Door de lage plaatsing in het frame heeft deze ook weinig impact op het rijgedrag. De nieuwe 430Wh batterij weegt niet meer dan 2,3 kilogram. Het gehele Fazua Ride 60 pakket weegt slechts 4,26 kilogram, vergeleken met de 4,61 kilogram voor het oude systeem, een besparing van bijna 400 gram en een toename van 72% in actieradius. De extra 210Wh accu, geplaatst op de onderbuis, biedt een directe oplossing om het rijplezier te verlengen. Het geeft de E-Zesty LTD een totaalgewicht van 18 kilogram in maat medium.

De nieuwe Fazua Ride 60, met zijn 60 Nm, 430 Wh aandrijving past uitstekend in de filosofie van de E-Zesty. De Fazua heeft drie standen: Breeze, River en Rocket. De Ring Control biedt een scala aan mogelijkheden, waaronder nieuwe loopondersteuning.

Last but not least is de naafhouder die het batterijniveau aangeeft nu geïntegreerd in de bovenbuis van het frame. Het is ergonomischer en net zo gemakkelijk af te lezen en heeft ook een USB C-poort voor het opladen van je GPS of smartphone. Via een smartphone-applicatie kan je de motorinstellingen aan je eigen wensen aanpassen.

Geometrie

De geometrie van de nieuwe E-Zesty, verkrijgbaar in vier maten (S, M, L, XL), is weinig veranderd, maar is iets meer in lijn met de trends op het gebied van allmountainbikes, met de rijder meer centraal gepositioneerd.

Daarom is de zitbuishoek nog verder recht gemaakt (tot 77°) op alle maten, wat resulteert in een iets kortere bovenbuis. Om de wendbaarheid en het rijgedrag te verbeteren, is de bovenbuis ook drie tot vier centimeter schuiner gemaakt en is de zitbuis korter. De liggende achtervorken van de nieuwe E-Zesty zijn tien millimeter langer in de maten L en XL, maar de totale wielbasis is langer bij alle maten, met als doel meer stabiliteit en vertrouwen in afdalingen.

De overstap naar 29”-wielen heeft gevolgen voor de hoogte van de trapas. Deze is dertig millimeter lager geplaatst dan de wielas waardoor de fiets stabieler wordt. De korte, asymmetrische liggende achtervorken geven de rijder een levendig, dynamisch gevoel.

Gamma

Er komen (voorlopig?) twee E-Zesty modellen op de markt.

De E-Zesty AM 9.4 heeft betrouwbare componenten voor een e-mtb, een Shimano SLX-aandrijving, XT-remmen met remklauwen met vier zuigers, een 150 millimeter RockShox Lyrik-voorvork, en Lapierre’s eigen carbonwielen en een Rotor-crankstel.

De E-Zesty AM LTD is het compromisloze topmodel met een RockShox Pike-vork, carbonwielen, en Shimano XT-aandrijving en remmen en een Rotor-crankstel. 

Meer info: www.lapierrebikes.com

Gerelateerde artikels