Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Lapierre scherpt het niveau aan

Het is het seizoen van de productpresentaties. Onlangs was Grinta! te gast aan de Côte d’Azur om twee nieuwe fietsen van Lapierre aan de tand te voelen. De Pulsium enduranceracer en de Aircode aeroracer zijn beide naar een hoger niveau getild.

Lapierre is de fietsensponsor van World Tourteam La Française Des Jeux (FDJ) en dat betekent dat je ervoor moet zorgen dat je renners op elk terrein met de daarvoor meest geschikte fiets kunnen starten. De Pulsium is de ‘Parijs-Roubaix-fiets’ voor het team en niet verwonderlijk is er daarom veel aandacht voor comfort. De nieuwe Pulsium heeft Shock Absorption Technology 2 (SAT 2), de bovenbuis loopt vloeiend over in de staande achtervork en is onderweg voorzien van een elastomeer. Die kan tot 5 mm ‘inveren’. Daarnaast is de zitbuis flexibel door verschillende buisdoorsneden toe te passen. Een soort van ‘elleboogwerking’ laat volgens Lapierre tot liefst 20 mm beweging in het verticale vlak toe.

De profs van FDJ wilden echter meer dan enkel topcomfort. De vorige Pulsium vonden ze niet stijf genoeg, dus daar is bij de nieuweling aan gewerkt: die heeft een PowerBox, dat wil zeggen dat het onderste framedeel (balhoofdbuis, onderbuis en liggende vork) uit allemaal oversized buizen bestaat.

We maakten een flinke rit door de heuvels rond Fréjus met de Pulsium. Een uitgebreid verslag daarvan vind je in Grinta! 62.

Waar de Pulsium geïnspireerd is op het Lapierre model Xelius XL, een fiets die gebouwd werd rond ronderenner Thibaut Pinot, is de Aircode opgetrokken naar de wensen en noden van een andere klepper van FDJ, te weten rouleur-sprinter Arnaud Démare. Die wil vooral snelheid en reactiviteit, elementen waar hedendaagse aeroracers in uit willen blinken. De Aircode is onmiskenbaar een aeroracer. Minder uitgesproken van uiterlijk dan de Pulsium in zijn categorie, maar zeker een aangename bike om te zien. Eerder bescheiden dan dikdoenerig, zoals vele van zijn soortgenoten. Lapierre nam dan ook de benadering van eenvoud. Geen aero-integratie ten koste van alles, maar behoud van het juiste lage gewicht, een juiste werking van de remmen (geen remhoeven onder het bracket bijvoorbeeld) en niet te vergeten de juiste mogelijkheden voor een vlot onderhoud. Iets wat vanwege ver doorgevoerde integratie wel eens het kind van de rekening is.

Ook met de Aircode gingen we op pad. Maar om geen tevergeefse dealer-rush te ontketenen – de Aircode zal pas tegen september verkrijgbaar zijn – wachten we op verzoek van Lapierre nog even met de webtest van deze snelle jongen.

Gerelateerde artikels