Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Lapierre introduceert de Prorace

Onlangs waren we in Fréjus, zuidkust Frankrijk, om daar te testrijden op de nieuwe racemodellen Pulsium en Aircode, respectievelijk een enduranceracer en een aerobike. En zie nu bij het nieuwe model Prorace, een snelle hardtail: ook die heeft die kenmerkende triangel bij de zitbuis.

Met carbon is de vormvrijheid voor fietsenbouwers groter dan ooit. Het uit zich in frivoliteiten en nooit geziene krommingen en curves, die niet altijd even functioneel (kunnen) zijn. Maar met de triangel die we al bij de Pulsium racefiets zagen, op een GT Grade gravelbike en nu ook weer bij deze fonkelnieuwe Prorace is er meer dan alleen de visuele charme. De constructie werkt comfort-verhogend. Al is het met het blote oog amper of niet waarneembaar, de ‘onafhankelijk’ opgehangen zitbuis kan dankzij een dergelijke constructie ruimschoots meebewegen op de deiningen/trillingen die van de ondergrond komen en haalt er op die manier de angel uit. Positief gevolg: minder vermoeidheid bij de berijder.

Ook de Prorace gebruikt Shock Absorption Technology (SAT), net als de Pulsium. SAT is een elastomeer die is ingebed in de bovenbuis/achtervork. En als je toch aan het kopiëren bent van het ene platform naar het andere, waarom dan ook niet TrapDoor meegenomen, een nette oplossing waarbij de Di2-batterij achter een luikje onder het bracket verdwijnt.

Daarnaast is ook de zitbuis nabij het bracket van een andere, smallere doorsnede voorzien dan elders, wat ook weer de verticale soepelheid ten goede komt, en daarmee het comfort. Een zelfde aanpak als bij de Pulsium wederom, maar iets minder uitgesproken van uitvoering.

De attentie voor detail van Lapierre blijkt uit de montage van een zelf ontwikkelde kettingvanger. Die heeft plaats voor Powerlink schakels, zodat je die niet meer met tape hoeft vast te zetten. Altijd een quick-link bij de hand, mocht je ketting eens breken.

De Prorace 29’er hardtail komt er in drie versies. De 629 heeft een carbon frame met Boost-standaard, een Reba vork en Mavic CX421 Disc wielen. Een Sram NX 1×11 groep drijft de zaak aan.

De 729 heeft een Sid RL vork, een Sram 1×12 Eagle groep en Crossmax Elite wielen. De topper is de 929 met een Sid Worldcup vork, een XX1 Eagle groep en de LP XC carbon wielenset, dat moet een eigen Lapierre-fabricaat zijn.

De 729 heeft een richtprijs van rond de 3.600 euro, de beide andere modellen zullen respectievelijk goedkoper en duurder zijn. Vanaf eind juli zijn ze verkrijgbaar.

Gerelateerde artikels