Na een stevig aantal kapotte cranks werkte Shimano samen met de CPSC, de Amerikaanse commissie voor veilige consumentengoederen, aan een terugroepactie. Omdat uiteraard niet alleen klanten in de VS zijn getroffen, breidde Shimano deze actie uit naar de rest van de wereld. Het gaat enkel om cranks van de lijnen Ultegra en Dura-Ace uit de twee 11-speed-generaties. Minder dan één procent van die producten zou (kunnen) breken ter hoogte van de naden, aangezien deze traparmen hol zijn en dus uit twee helften bestaan. Dit is wat Shimano de wereld instuurde:
“Al meer dan 100 jaar is Shimano toegewijd aan het produceren van de meest duurzame en betrouwbare onderdelen van de hoogste kwaliteit in de fietsindustrie. Samen met ons vertrouwde dealernetwerk hebben wij miljoenen fietsers geholpen om fietsers voor het leven te worden die bij elke pedaalslag van Shimano’s kenmerkende kwaliteit genieten. Met dit in gedachten en ons streven naar veiligheid en kwaliteit, geven wij een vrijwillig inspectie- en vervangingsprogramma uit voor geselecteerde verbonden 11-speed HOLLOWTECH II wegcrankstellen die zijn geproduceerd tussen 1 juni 2012 tot en met 30 juni 2019, vanwege een mogelijk probleem met het loslaten van de verbindingen.”
“Om deze situatie te verhelpen, laat Shimano de betreffende crankstellen die vóór juli 2019 zijn geproduceerd, door erkende Shimano dealers inspecteren en wij zullen de crankstellen die niet door dit inspectieproces komen, vervangen. Crankstellen die door het inspectieproces zijn gekomen, hoeven niet te worden vervangen.”
“Niet alle 11-speed HOLLOWTECH II crankstellen voor racefietsen hoeven te worden geïnspecteerd. Alleen crankstellen die tussen 1 juni 2012 en 30 juni 2019 zijn geproduceerd, hoeven te worden geïnspecteerd; wij verwachten dat slechts een zeer klein percentage van deze crankstellen hoeft te worden vervangen.”
PROCEDURE
Wat je moet doen, vind je HIER maar in het kort is dit de procedure: check de modelnaam en als die behoort tot de FC-6800, FC-R8000 (Ultegra), FC-9000, FC-R9100 of FC-R9100-P (Dura-Ace), dan moet je kijken naar de tweeletterige productiecode om te zien of die verwijst naar een productiedatum voor juli 2019. Is de code een van de volgende, dan ga je best naar je dealer om je crankstel te laten checken op mogelijke breuken: KF, KG, KH, KI, KJ, KK, KL, LA, LB, LC, LD, LE, LF, LG, LH, LI, LJ, LK, LL, MA, MB, MC, MD, ME, MF, MG, MH, MI, MJ, MK, ML, NA, NB, NC, ND, NE, NF, NG, NH, NI, NJ, NK, NL, OA, OB, OC, OD, OE, OF, OG, OH, OI, OJ, OK, OL, PA, PB, PC, PD, PE, PF, PG, PH, PI, PJ, PK, PL, QA, QB, QC, QD, QE, QF, QG, QH, QI, QJ, QK, QL, RA, RB, RC, RD, RE, en RF.
Ziet de dealer tekenen van delaminatie of loslaten van de verbinding, dan moet je jouw crankstel daar achterlaten in afwachting van een nieuw. “Het vervangende crankstel zal een speciale versie zijn, die er wellicht anders uitziet maar toch over hetzelfde prestatieniveau beschikt”, klinkt het in het bericht.