Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Krachtige BH AtomX wordt lichter en strakker

De krachtige en stevige AtomX is bij BH de populairste e-MTB en die krijgt nu een opvolger. De Brose S-Mag-motor heeft een koppel van 90Nm koppel en wordt gecombineerd met een mooier weggewerkte 720 Wh-batterij en 150/160 mm veerweg. Kortom, de ideale e-mountainbike voor wie het graag wat pittiger heeft.

Net zoals bij de voorganger zit de batterij verborgen in de onderbuis, mooi laag en centraal. De 720 Wh-accu, die tot 155 km kan ondersteunen bij gemixte ondersteuning (Eco, Standard, Sport, Boost), kan je er trouwens eenvoudig uithalen. De afdekking is nu geïntegreerd in de bovenbuis. Door de accu in het frame te verwerken, kon de onderbuis naadloos worden gemaakt, waardoor de wanden dunner zijn en het totale gewicht automatisch naar beneden ging. Bovendien is de onderbuis 18 mm dunner en dat merk je.

Bij het AtomX Carbon-frame is zelfs de rocker van de achtervering van carbon gemaakt. BH gebruikt de HCIM-technologie (Hollow Core Internal Moulding), net zoals bij haar andere high-end carbon frames. De Ballistic Carbon Layup high modulus carbonvezels zijn nog beter bestand tegen impact. Het frame weegt maar 2300 gram.

Om aangenaam te sturen moet ook de nodige stijfheid aanwezig zijn, zeker bij een model met elektronische ondersteuning. Dankzij de specifieke integratie van de batterij is de voordriehoek nu 20% stijver geworden. Daarnaast is de stuurbuis maar liefst 80% stijver in vergelijking met het voorgaande model, zo vermeldt BH. De oversized as op het hoofddraaipunt van het veersysteem én het toevoegen van pendelkogellagers moeten de achtervering verder verbeteren.

Meer integratie dan ooit tevoren

Integratie is een belangrijke pijler van de vernieuwde BH AtomX Carbon. Naast de geïntegreerde accu, zijn de schroeven van de rocker verborgen om een zuiver design te creëren. De zadelpenklem is volledig in het frame verwerkt. Het frame is voorzien van een volledig geïntegreerde bekabeling vanaf de stuurbuis. Het BlockLock-systeem van Acros vermijdt contact tussen het stuur en de bovenbuis. Met dit systeem is de stuurhoek beperkt tot maximaal 150°. Het nieuwe design van de BH AtomX Carbon maakt het mogelijk om een traditionele bidonhouder te plaatsen op de gebruikelijke positie op de onderbuis. De fiets is compatibel met de FIT-tool, die je in de stuurbuis plaatst.

De mooi geïntegreerde accu.

De nieuwe BH AtomX Carbon heeft een vernieuwde geometrie met een langere reach. De zadelbuis is steiler (76°), de achtervork is korter (454 mm) en er is een comfortabelere balhoofdhoek (65°) toegevoegd. In vergelijking met de voorganger is deze AtomX beschikbaar in vier maten, inclusief maat S/M.

De AtomX is ook beschikbaar in twee versies met veerwegen van 140 mm en 160 mm aan de achterzijde. De AtomX maakt gebruik van het Split Pivot-systeem dat ideaal is voor efficiëntie tijdens het trappen en de onafhankelijkheid van het veersysteem tijdens zowel het trappen als remmen.

Groot vermogen en hoge actieradius

De vernieuwde AtomX Carbon is voorzien van een Brose S-Mag-motor. Die krachtbron ondersteunt jouw input tot 410%. De motor beschikt over een hoog koppel van 90Nm. Dit resulteert in veel kracht en onmiddellijke acceleratie. De motor functioneert ook goed bij een hogere cadans (90 -120 rpm). Het gewicht is laag in verhouding met de geleverde prestaties (2,9 kg). Via de iConnect-app van BH kan je de verschillende ondersteuningsmodi personaliseren.

iRemote en Garmin connectiviteit

De BH AtomX neemt afscheid van het display om ruimte te maken voor de minimalistische, ergonomische en handige iRemote. Die heeft drie toetsen om tussen de ondersteuningmodi te schakelen en de motor aan en uit te schakelen. De iRemote beschikt over ledverlichting zodat je eenvoudig het batterijniveau kan controleren tijdens de rit.

Als je toch een scherm wil, is het systeem voorbereid om het te koppelen met een Garmin-toestel om alle systeeminformatie te kunnen bekijken (batterij, cadans, bereik, etc.).

Door gebruik van de BH iConnect-app voor smartphones is het mogelijk om de verschillende ondersteuningmodi te configureren en te personaliseren. In elke modus kan het niveau van acceleratie en de kracht gewijzigd worden. De BH AtomX Carbon-collectie biedt vijf modellen met prijzen vanaf 6699 euro. Het BH Unique-programma is mogelijk in combinatie met alle modellen.